torsdag 18. juni 2009

Er vold nødvendig i dataspill?

Medieprodukter har alltid inneholdt vold. Fra bøker, til tegneserier, filmer, tv-serier og dataspill. Jeg sitter nå nettopp og spiller et dataspill med mye vold. Prototype er et dataspill hvor du kan kutte, knuse og pulverisere mennesker i et heseblesende tempo. Blodet spruter, innvoller ligger utover og menneskemassene skriker i frykt etter som du dreper deg gjennom gatene i NY. Og jeg koser meg. Jeg har alltid likt vold i media. Da særlig dataspill. Det er noe spesielt å utøve ultravold gjennom en håndkontroll eller med et keyboard og en mus. Men når jeg nå sitter å nyter Prototype sin voldelig estetikk så lurer jeg på om spillet hadde vært like gøy uten alt blodet og gørret.

Det er flere enn meg som har tenkt den samme tanken. I februar utgaven i bladet Personality and Social Psychology Bulletin var det en artikkel om seks studier som var blitt utført for å måle om hvor viktig vold i dataspill var for spilleren. Artikkelen het: The Motivating Role of Violence in Video Games. Motivere volden spilleren? Skaper den bedre innlevelse og øker den følelsen av spillglede? De fleste av oss gamere tenker nok at den grafiske framstillingen av vold er viktig. Flere og flere spill sikter seg inn mot voksne og legger ikke fingrene mellom.

Resultatene av testene kom fram til at den grafiske framstillingen av vold i dataspill hadde lite innvirking om spilleren likte spillet eller ikke. Det spillere/gamere er og var opptatt av er gameplayet. Hvordan spillet spiller. Hva og hvordan du kan utføre spillet mekanismer. De som deltok i testene likte det når spillet gave dem utfordringer og gode muligheter for å løse de. Ting som hvor gode kontrollene var, at vanskelikehetsgraden ikke var for stor og om det var bra gåter eller slosssekvenser. Etter en stund legger ikke folk merke til all blodet og gørret i voldelige spill. De tenker på hvordan man skal banke den neste bossen, oppgradere sine våpen eller komme fordi den vanskelige broen full av soldater. Man blir sugd opp i spillet og nyter det fordi det har bra gameplay, ikke fordi det har grafisk vold. Grunnen til at folk spiller Tetris er jo ikke pågrunn av grafikken men det helvetes bra gameplayet!

Så om den grafiske volden i dataspill egentlig ikke har noe betyding, men gameplayet er det som teller, hvorfor blir det laget spill som er full av voldelig innhold? En grunn er sikkert at det er slik man får oppmerksomhet. Både i media og blant gamere. Og actionspill som ofte har voldelig innhold er rett mot gutter/menn. Og så må dataspill konkurrere med filmer, tv-seirer og tegneserier som har voldelig estetikk.

Selv om denne studiene jeg nevnte i Personality and Social Psychology Bulletin ikke mener at vold i dataspill er viktig for at spillere skal kose seg, så er jeg på et personlig plan litt uenig. Jeg liker virkelig å se voldelig estetikk i dataspill som Prototype og Soldier of fortune men da må det også ha god gameplay muligheter. Så for meg er grafisk ultravold + godt gameplay = Good times

1 kommentar:

  1. Artig innlegg. Har aldri tenkt over det du skriver om men det stemmer jo på en måte. Vold er ikke nok for at spill er bra.

    SvarSlett