søndag 26. juli 2009

Nerder som prater om strategispill i sommersolen.

Jeg har brukt store deler dagen på en båt i sommervarmen med gode venner. Gode nerdevenner som jeg har vokst opp med. Som nerder flest så begynte vi å snakke om nerde ting. Da kom opp den evige diskusjonen om beste RTS spill. Slike strategispill som man skal bygge styrker og baser og knuse dine motstander med rein militærmakt og strategisk kløkt.

Personlig er jeg ikke så fan av slike spill rett og slett fordi jeg ikke har tålmodighet. Jeg pleier alltid å rushe motstanderen som enten betyr at jeg tar fienden med buksa nede eller at jeg blir slaktet på forsvarsverkene til motstanderen. Dessverre når jeg spiller mot mennesker så lønner sjelden denne taktikken seg. Men jeg har uansett spilt mange slike spill og brukt mye timer på slik basebygging og styring av enheter.

Uansett, vi blei alle enig om at vi hadde nostalgisfølelser koblet til C&C (1995) og Red Alert 1 & 2 spillene. C&C var en av de første grunnene til av vi lagde nettpartys og vi leide en skole som vi satt og spilte helgen igjennom. Jeg husker selv gleden med å spille C&C og hvor forbannet jeg var på Nod sine Obelisker kanoner som alltid drepte mitt tankrush mot vennene mine. Lydeffekten var også noe som har satt varige spor, da særlig den kvinnelige stemmen som informerte deg om ting som skjedde. For meg er dirty talk i senga om dama visker meg i øret med en nøytral datastemme: Bulding, Unit under attack.

Red Alert 1 & 2 var også spill som vi spilte mye og koste oss med. Greit nok at de var litt tullespill med sitt tema og våpen. Men det var gode muligheter for å nette og spille mot hverandre. Husker fortsatt hvor mye skade Allied sine båter kunne gjøre. De var egentlig alt for bra.

Så vi blei alle enig om i sommersolen at RTS spill som var bra var det som var mest balansert og hadde gode multiplayer muligheter. Selv om vi likte C&C og Red Alert 1 & 2 så var det mer nostalgi enn fordi det var meget gode spill. Så mine to nerdevenner i solvarmen påstod derfor at Total Annihilation: Kingdoms (1999) var det beste RTS spillet ever. Mye pågrunn av den fantastiske balansen. Personlig mener jeg dette er tull. Hele spillet med sine merkelige enheter og temaer appelerte ikke til meg og balansen var etter min oppfatning ikke perfekt, siden det var noe enheter som var alt for gode. Nerdevennene mine likte også Total Annihilation (1997), en slags framtidsversjon av Kingdoms. Her kunne mange selv designe enhetene men for meg tok dette alt for lang tid og det var alt for vanskelig. Ofte laget jeg noen egne enheter, bare for å finne ut at mine motstandere hadde laget sine egne som var perfekt designet for å sloss mot mine. Enden på visa var at jeg fikk grisebank.

Personlig liker jeg RTS spill som ikke fokuserer på basebygging og ressurshenting fordi det tar for mye fokus. Jeg liker spill som det nye World in Conflict (2007) og det gamle Ground Control (2000). Her kunne du ikke pøse på med styrker men måtte tenke strategis i hvert møte fordi du hadde få styrker og begrenset forsterkninger. Mine nerdevenner liker så klart ikke slike spill. Jeg mener grunnen til det er fordi de egentlig ikke har et strategisk bein i kroppen men bare liker å bygge baser og vente på at jeg skal komme og daue på forsvarverkene deres.

Enden på visa var at vi etter et bad fikk kjølt oss ned og blei enig om at det var mange nye strategispill som virket lovende. Demigod (2009) virker som har mye lovende over seg selv om ingen av oss har fått prøvd det enda og C&C 4 virker også gøy, selv om det ikke er så mye informasjon om det enda. Slik som en video hinter om kommer kanskje Kane til å sammerbeide med GDI! Se vidoen her eller under



Tom Clancy's EndWar (2008) var vi også sultne på siden vi alle har vokst opp med Rainbow Six spillene. Og så mente han ene at Supreme Commander (2007) var meget bra men jeg har ikke prøvd det men må innrømme at det ser bra ut selv om det har blitt noen år. Pluss at Warcraft spillene også kicker ass, til og med nr. 3 selv om det er litt andreledes.

Men vi var alle enig om at RTS MÅ bli spilt på Pc og at vi ler av alle som prøver å spille RTS på konsoll. Og helst sammen med andre mennesker, enten over nett eller i samme rom. Ingen ting slår å banke mennesker og le av de der de sitter og ser på sine baser bli ødelagt som de har brukt timer på å bygge. Men personlig så liker jeg å spille RTS i enspiller modus, da særlig Act of War har alltid for meg vært en god enspiller opplevelse.

Er det noen RTS spill som du synes er best som jeg og mine nerdevenner ikke nevte i vår diskusjon, så legg igjen en kommentar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar