onsdag 5. august 2009

The cake is a lie

Filmer, bøker og tv-serier har alle produsert berømte sitat som blir brukt i det dagelige liv for å frambringe meninger og bilder. Sitat som:”I’ll be back” fra filmen The Terminator (1984), “Off with her head!” fra boken Alice's Adventures in Wonderland (1865) eller “No soup for you!” fra tv-serien Seinfeld (1995). Men det har vært sjeldent dataspill har kommet noe dialog eller tekst som har blitt allmennkunnskap og et fast referansepunkt. Dette har forandret seg med spillet Portal (2007).

Noen gang hørt noen si eller skrive ”The cake is a lie”? Personlig har jeg hørt og lest dette utsagnet mange ganger. Ikke bare fra datanerder men av folk som når jeg har spurt de ikke helt veit hvor utsagnet kommer fra. For å ta hva sitatet betyr så kan du slå opp i urban dictionary. Her står det: “Roughly translates to "your promised reward is merely a fictitious motivator". Popularized by the game "Portal" (found on Half-Life 2's "Orange Box" game release for PC, X-Box 360, and PS3). During the game, an electronic voice encourages you to solve intricate puzzles using cake as a motivating perk. When you have "broken out" of the game's initial testing phase (from threat of death), you find scrawls on walls of the innards of the testing center warning you that "the cake is a lie".”

Eksempel på bruk:
Employee #1: Yo, Dave, manager says we will probably get a promotion if we meet the sales expectations for this quarter.
Employee #2: Yeah, so, don't get your hopes up on that one, Ed. The cake is a lie.
Employee #1: Really, aw crap.


Har du spilt det geniforklarte spillet Portal så har du nok fått et spesielt forhold til nettopp denne setningen. Hele spillet gjennom blir du lovet kake om du kommer til mål, men til slutt viser det seg at alt er løgn og du blir forsøkt tatt liv av. Jeg falt med en gang for setningen. Det gjorde også setningen fikk mer tyngde når en psykopatisk datamaskin kalt GLaDOS hele tiden snakker om kaken som venter på slutten. For meg symboliserte setningen alle de små livsløgnene vi forteller oss selv og blir fortalt gjennom livet. Alle de tingene vi blir lovet men som aldri kommer. Det kan gjelde alt for Himmelen til giftemålet som partneren din lovet kommer.

Etter hvert har ”The cake is a lie” blitt allemannseie. På forumdiskusjoner, hjemmesider og aviser kan du finne dette sitatet brukt om løfter som har blitt brukt eller ikke er realistisk blir oppfylt. Den norske valgkampen er et godt eksempel. Jeg husker fortsatt i 2008 hvor jeg måtte informere mine studenter om at et planlaget seminar måtte bli avlyst, hvor en av studentene sa ganske høyt: The cake is a lie. Noe jeg syntes var rimelig morsomt.

Uansett, som den nerden jeg er har jeg skaffet meg en t-skjorte med skriften på. Det er utrolig mange mennesker som reagerer på den. Du kan få kjøpt den på Jinx for en billig penge.

Portal greide også å få en original sang som blir brukt i slutten av til å bli meget populær. Sangen heter Still Alive og er skrevet av Jonathan Coulton. Antar at de som hører på den er det som har spilt spillet men sangen er virkelig fengende. Høre sangen her eller under.

1 kommentar: