mandag 10. august 2009

Faens Lotta reklame på Spotify

Jeg bruker Spotify. Jeg elsker Spotify. Genialt musikkprogram og det er lovelig. Har ikke lastet ned en eneste MP3 fil ulovelig siden jeg har skaffet meg programmet. Jeg bruker gratis versjon. Så jeg må høre på litt reklame nå og da. Big deal tenkte jeg. Syntes reklamen var helt grei i starten. Faktisk syntes jeg det var ganske bra reklame. Om ting jeg hadde lyst til å høre om, som nye mobiltelefoner eller konserter i Oslo. Jeg tenkte at Spotify kanskje bare kom til å sende reklame som var rett mot mine interreser og musikksmak. Jeg takler reklame mye bedre når det er om ting om jeg tross er opptatt av og har lyst til å kjøpe. En av grunnene til at jeg mottar så mange nyhetsbrev og reklame på mail fra forskjellige nettsteder som Komplett.no eller Amazon. Særlig på Amazon har en historikk over hva jeg har sett på og har kjøpt slik at de anbefaler nye ting til meg som jeg faktisk ofte har lyst til å kjøpe. Sikkelig målrettet reklame.

Jeg tenkte at kanskje Spotify kom til holde på slik. De viste jo tross alt en del om jeg pluss de har jo oversikt over hva jeg hører på. Så for meg virket gratis modellen med reklame som ganske fristende. Gjett om det har forandret seg! Faens Spotify har i det siste startet å sende reklame som er så totalt utenfor min målgruppe. Jeg hører på metal, hardocre og punk. Ganske smale og harde saker og jeg har aldri hørt på en pop sang på Spotify. Så for litt siden når jeg sitter å høre på metal-playlisten min kommer en reklamesnutt etter Slayers Disciple. Det er noe helt forjævelig tyggegummi pop. Det er reklame for en tenåringsartist som heter Lotta og hennes sjelløse overproduserte album Min Egen Stil. HVA FAEN! Reklamen er alt for høy og spyr ut den forferdelige musikk og stemmen til denne stakkers jenta som har blitt kidnappet og voldtatt av platebransjen. Hvorfor i helvete pusher Spotify slik reklame på meg? Jeg kommer ALDRI til å kjøpe eller høre på slik musikk, noe faens Spotify veit fordi de har flere måneder med historikk over hva jeg hører på. Jeg veit at Spotify sliter med å tjene penger og at ”alle” bruker gratisversjonene og at de ikke tjener nok penger. Men herregud, de må vel ha flere reklamespoter de kan sende enn faens Lotta til en 30 år gammel metal/punk fan. Hele poenget med Spotify er jo at de kan har en gylden mulighet til å kunne tilby potensielle kunder ganske detaljert info og målgrupper av sine brukere. De kunne ta mer betalt fordi de VEIT at de som hører faktisk er innenfor målgruppen og sjansen er slik større for at reklamene funker. Det er jo slik fjernsyn har holdt på de siste 25 årene, med detaljerte innformasjon om hvem som ser hva og når på tv, slik at annonsørene betaler mer og treffer sitt segment.

Enten må faens Spotify skaffe seg en bedre reklameavdeling eller finne flere og mer aktuelle annonsører slik at folk som er så TOTALT utenfor målgruppen for Lotta reklamen får annen og mer aktuell reklame som ikke gjør at de blir fysisk syke, fornærmet eller forbannet. Jeg er faktisk ganske nærme med å avinstallere hele Spotify til de har fått mer skikk på sin reklamekampanjer. Dette er tross alt 2009 og målrettet reklame er blitt faens normen, ikke slik gammeldags reklamekampanje mentalitet som var før når hele faens Norge fikk den samme reklamen i posten! Og ja jeg veit jeg kan bare kjøpe abonnementet som koster 99 kr i månenden så slipper jeg reklame. Greia er at jeg er ikke villig til å betale den summen når jeg veit jeg kan få musikk gratis. Jeg har heller ikke noe imot reklame heller, det er bare at Spotify har tydeligvis pisser vekk en gylden mulighet for å sende reklamespoter til riktig målgruppe. Slik går de glipp av enorme summer og jager vekk brukere med drittreklame.

PS: Tror du ikke faens Lotta reklamen kom igjen etter at Insense Soothing Torture hadde blitt spilt mens jeg skreiv dette blogginnlegget! FAEN!

10 kommentarer:

  1. Spotify er en tjeneste som det faktisk er verdt å betale 99 kroner i måneden for. Det er sjelden jeg har betalt for noe på nettet, men jeg gjør det faktisk for Spotify. Fordi det er en bra tjeneste og for å hjelpe til at tjenesten ikke forsvinner. Det burde du gjøre også siden du synes den er så bra.

    SvarSlett
  2. betal dude... verdt det...

    SvarSlett
  3. TROR DU DE GIDDER Å BLA IGJENNOM MANGE TUSEN BRUKERE Å SENDE RIKTIG REKLAME TIL HVER AV DEM...? DET ER DUST!!! OG BLOGGEN DIN SUGER!!
    SLUTT Å BRUKE DET ISTEDEN FOR Å SUTRE PÅ NETTET!!

    SvarSlett
  4. Hva faen? Kjøp det da, koster bare 99 kr måneden

    SvarSlett
  5. Lite svar til Vemund: Reklamen på Spotify er automatisert etter mest sansynligvis forskjellige programmerings algoritmer. Det er ingen som klikker seg gjennom brukere når de sender reklamenespotene. Derfor er det meget lett for Spotify å tilby sine annonsører forskjellige målgrupper som de få sin reklame spilt for gjennom å analysere og indeksere sine brukere. Reklamebransjen er idag opptatt av å få mer effektiv reklame mot de målgruppene som er attraktive. Også kalt for "narrowcasting".
    Så bruk av Lotta reklamen mot meg er en utrolig dårlig måte å få en effekt ut av reklamen siden jeg ikke er innenfor målgruppen og Spotify lett kunne tilby sine annonsører narrrowcasting.

    Jeg er enig at jeg bare burde kjøpe tjensten for 99 kr men hele blogginnlegget skulle vel være en "morsom" reaksjon på ekstremt slett reklamearbeid fra Spotify sin del. Uansett så har Spotify en gratis del som er sponset av reklame og det er rimelig å kunne klage på denne delen når mulighetene for målrettet reklame er så dårlig brukt. Pluss at jeg hater virkelig den musikken som Lotta spiller :)

    SvarSlett
  6. så du har ikke tenkt over at vår felles irritasjon over lotta er planlagt, for å få oss til å betale for den andre versjonen? det er nesten så jeg tviler på at den artisten virkelig finnes... spotfy sliter voldsomt med reklameinntekter og prøver derfor å pense brukerne inn på den andre versjonen.

    når du sier at det er rimelig å klage på den reklamen du får er jeg vel ikke helt enig. dette er en beta-versjon som du ikke har betalt ett øre for, og derfor har de rett til å gjøre hva de vil med den. når det er sagt, tror jeg gratis-versjonen med tida kommer til å bli borte og vi kommer til å sitte igjen med betal-versjonen, som jeg faktisk tror ganske mange er villig til å betale for.

    SvarSlett
  7. Lotta reklamen er hat.

    SvarSlett
  8. Lotta reklamen skjærer i ørene .. Som å høre borren til tannlegen.

    SvarSlett
  9. Så ille er det vel ikke sutrekopper! Sikkert noen som ikke er så fornøyde med dere heller...

    SvarSlett
  10. Jeg betaler bare fordi jeg misliker å høre på samme type reklame om og om igjen. Akkurat som det å lytte til Radio Adressa versus P4. Sistnevnte oppfører seg ikke som en lokalradio og det er derfor denne kanalen er populær. Jo mindre reklame, desto bedre. Nå hører jeg på P1. Min type musikk og null irriterende reklame.

    SvarSlett