torsdag 13. august 2009

Gratis dataspillet Heroes tjener penger

Alle dataspill pleier å koste penger. Er jo logisk det. Så når Dice lanserte at de ville slippe Battlefield Heroes gratis blei mange skeptiske. Man skulle tjene penger på spillet via små microtransaksjoner i spillet. Man skulle kunne kjøpe klær og emotes for ekte penger. Man skulle ikke kunne kjøpe ting som forbedret din sjanse mot andre spiller som bedre våpen. . Jeg har før skrevet om MJ og Heores, hvor du kunne kjøpe MJ kostymer. Mange var skeptisk (meg inkludert) om det var mulig å tjene penger på dette. Nå har svaret kommet.

Heroes har vært åpent for alle siden midten av juni og har fått bra omtale både av norsk og internasjonal spillpresse. Personlig har jeg kastet bort mange timer i spillet og synes selv at det er gøy. Så grunnlaget for å tjene penger burde være der når spillet er bra. Jeg personlig har ikke kjøpt noe klær eller annet for ekte penger, siden jeg ikke har sett behovet. Jeg har registert at mange av mine medspillere springer rundt i klær som de har kjøpt og har lurt på om Heroes har vært en suksess. En ting er at mange spiller det men eneste måten Dice og EA kan tjene penger er om folk kjøper ting inne i spillet.

I går slapp EA en del tall koblet til Heroes og det virker som ting går bra. Spillet har over 1,5 millioner spillere. Hva de måler som spillere veit jeg ikke. Kan være alt fra alle som har skapt en konto til regelmessige spillere. Uansett, det er mange som spiller. Men det som kom som en overraskelse på meg er at en spiller har brukt gjennomsnittlige $20 hver! Dette blir slik for mange penger når du har 1,5 millioner spillere. IGN regner med at Heroes har dratt inn til nå $30 millioner. Noe som ikke er dårlig når du tenker på at spillet er ”gratis”. Om denne trenden forsetter kan Heroes bli en fin melkeku men vi får se. Uansett så tjener EA penger på å gi folk gratis dataspill. Du kan lese om flere tall fra Heroes her på IGN.

At dataspill kommer til å bli gratis som Heroes er nok lite sannsynlig men det åpner jo opp for at microtransaksjoner er en måte dataspillfirmaer kan tjene penger. Og det kan jo bety billigere spill. Vi får se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar