fredag 4. september 2009

Det er helg, et nytt MMORPG blir lansert og jeg har abstinenser

I dag blir det nye MMORPG (Massive Multiplayer Online RolePlaying Game) spillet Champions Online lansert. Det er et spill hvor du kan lage din egen superhelt med egne superkrefter og logge deg på med 100 vis av andre spillere og bekjempe kriminalitet. Spillet har fått greie forhåndsomtaler som blant annet i Dagbladet.

Saken er at jeg savner å spille et MMORPG eller bare et MMOG av noe slag. Jeg har en lang fortid med World of Warcraft og Anarchy Online og et kort forhold til Age of Conan. Av disse spillene spilte jeg Wow mest. Jeg liker å lage en avatar (spillfigur) og bygge den opp, treffe nye folk og utforske nye verdener. Hele ideen at det er en virtuelle verden der ute som eksister uavhengig av dine handlinger og tilstedeværelse. Som er full av andre mennesker som leker og har det gøy. Som bare venter på at du skal logge deg på.

Jeg spiller ikke noe MMOG for tiden. Jeg har sluttet med WoW som var det siste spillet jeg hadde en aktiv konto på (sluttet julen 2008). Jeg blei rett og slett lei. Noe jeg blir av alle spill. Men jeg spilte Wow lenge etter at jeg var lei. Kanskje 1 ½ år etter at jeg var lei og egentlig burde slutte. Wow er bra men ikke så bra. Du blir lei etter å treffe levelcap og raidet noen månender. Selv om det kommer nytt innhold er det bare mye av det samme. Grunnen til at jeg forsatte å spille var pågrunn av folka som jeg hadde blitt kjent med. Men til slutt innså jeg at jeg bare betalte WoW kontoen min for å chattte. Så jeg sluttet.

Jeg var vel aldri avhengig av Wow eller Ao selv om jeg spilte det mye. Hadde kjæreste, studier, jobb og off-line venner som forhindrer slikt pluss at jeg blir fort lei om jeg gjør det samme hele tiden. Men jeg savner å ikke ha et MMOG spill i livet mitt. Jeg savner å ha en verden jeg kan hoppe rett inn i og treffe masse folk og oppleve spennende ting. Fantastiske dyr og skummele fiender. Særlig nå som det er fredag og det er helg kommer trangen til å spille et onlinespill. Jeg forbinner mye med helg å spille dataspill med venner og guildmembers (jada, fest og moro forbinner jeg også med helga, slapp av). Første gangen jeg sluttet WoW begynte jeg igjen etter noen månender igjen fordi mine online venner maste på at jeg måtte spille igjen. Nesten slik som i denne humorvideoen. Se den her eller under.


Men jeg blei lei igjen etter 3 månender og slutt for godt Wow. Så nå sitter jeg og lurer litt på hva jeg skal gjøre. Jeg har lyst til å teste ut Champions Online. Ser ikke akkurat ut som det er noe revolusjonerende men det ser gøy nok ut. Ser ikke så bra og nytt ut som APB som jeg har skrevet om før men det kommer ikke før langt ute i 2010.

Men starter jeg å spille et Massive Multi Online Game så veit jeg hva som skjer. Jeg kommer bare til å spille det fordi jeg har ikke tid til å spille et MMOG og spille andre spill. Jeg har tross alt andre ting å gjøre enn å spille dataspill selv om jeg bruker mange timer i uka på det. Og så er jeg litt redd for om jeg kanskje kan blir litt for oppslukt. Jeg har blitt singel, fått nye jobb og er i litt villrede om hvor mitt privatliv er på vei egentlig. Ser for meg at jeg kan brukte litt for mye tid på et slikt spill akkurat nå, ikke at jeg kan blir avhengig men jeg burde kanskje bruke tiden min mer nøye. Men det er jo gøy å spille. Og akkurat nå føler jeg abstinenser etter en ny virtuell verden jeg kan utforske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar