fredag 11. september 2009

Nintendocore – Metal møter gamle dataspillkonsoller

Jeg personlig elsker dataspillmusikk. Helst av den gamle gode typen, fra NES, Atari 2600 eller Commodore 64. Jo mindre teknologi disse konsollene hadde å spille på jo mer oppfinnsomme og spesiell blei musikk. Om du lurer på hvordan metal og NES musikk hadde hørt ut mixet sammen så er Nintendocore din musikk.

Nå er det tydeligvis flere enn meg som har et nostalgisk forhold til gammel dataspill musikk. Det finnes en musikk sjanger som blir kalt Nintendocore. Det er vist en sjanger som Wikipedia definer som: “Nintendocore (also known as NEScore) is a subgenre of music inspired by metalcore music and the instruments which accompany 8-bit video game soundtracks, most notably those on the Nintendo Entertainment System (NES). It is characterized by sounding similar to 8-bit video game music/chiptunes, often combined with other genres of music, or remixed variations of old NES video game themes.”

Ok, så det er metal folk som slenger inn litt NES lyder. Rimelig sprøtt egentlig. Jeg liker metal, har alltid hørt mye på det. Så jeg blir så klart nysgjerrig når jeg hørte om denne merkelige miksen. Det er vist særlig to band som blir forbundet med denne type musikk.

Ene er HORSE the Band (kult navn). Disse gutta var vist de som fant ”opp” navnet Nintendocore. Du kan finne alle albumene til gutta på Spotify og det ligger mange sanger på youtube. Her er vel to av de beste sangene jeg har hørt så langt.

Her kan du høre sangen Murder her eller under.


Her kan du høre sangen Birdo her eller under.


Det andre bandet er GENGHIS TRON (nok et kult nerdenavn på et band). Disse gutta spiller en del hardere enn HORSE the Band. Fortsatt tøft men blir kanskje en smule hardt noen ganger. Uansett verdt å sjekke ut. Finner ikke noe på Spotify men er en del sanger på youtube.

Her kan du høre sangen BOARD UP THE HOUSE her eller under.


Prøv å sett på et av disse bandene på vorspiel i kveld og se hva som skjer. Nerden i meg får lyst til å spill og moshe samtidig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar