tirsdag 8. september 2009

X-ray glasses – Den hellige gral for nerder

Jeg har de siste dagene vært en del på biblioteket på Blindern for å finne stoff jeg trenger på jobben. Jeg har også sittet og jobbet litt der. Jeg har aldri studert på Blindern men jeg har lagt merke til at det er veldig mange pene damer der. Jeg er akkurat blitt singel og må innrømme at jeg likte at det var så mange pene damer som satt og leste. Et bibliotek er jo stille og blir jo fort kjedelig, så det kan jo hende at både øyene og hjerne vandrer. Jeg kom da til å tenke på den ultimate nerdedrømmen, nemlig rønkenbriller. Såkalte x-ray glasses og a-ray-spex.

Hele konseptet stammer vist fra Harold von Braunhut. En amerikaner som tjente gode penger med å lage dritt som folk kjøpte via postordre. Han ”oppfant” konseptet og tjente gode penger med å selge de til godtroende folk, da særlig unge gutter. Det var såklart bare tull. Brillene funket ikke, i beste fall så du dobbelt. Og det var jo ikke som alle disse guttene (og meg på Blindern) hadde lyst til å se bein og innvoller, man ville jo bare se gjennom klærne. Så egentlig er hele drømmen etter rønkenbriller bare tull, siden ingen har lyst til å se bein men naken hud. Og så hadde nok folk fått mye kreft om du gikk og sendte rønkenstråler i hytt og pine. Harold von Braunhut er også kjent for å ha ”funnet” opp Amazing Sea-Monkeys.

Men drømmen om å se gjennom klær med teknologi er ikke noe nytt. Ny teknologi gjør dette mulig som blant annet har blitt prøvd ut på flyplasser men norske flyplasser har ikke tenkt å bruke det. Men dette er snakk om store maskiner. Man vil gjerne ha briller som man kan ha med seg og se gjennom tøy med. Men drømmen med å se gjennom tøy har forflytte seg fra briller til kamera.

På slutten av 90-tallet, når hjemmevideo kameraer og digitale videokameraer blei mer vanlig, startet rykte at det gikk an å modifisere enkelte kameraer til å ”se” gjennom klær ved hjelp av ”night vision” innstilingene på noen kameraer. Særlig Sonys Night-shot videokameraer som kom ut før 1998 blei omdøpt til ”naken kameraene”. Disse kameraene hadde en ”night vision” innstiling som vist nok gjorde at du kunne se gjennom klær i dagslys. Dette var så klart ikke helt sant. Ja, i et vist lys og noen tøy gjorde at du kunne få bilder som ”avslørte hva folk hadde under klær. Dette pågrunn av de infrarøde innstillingene på ”night vision”. Sony likte jo såklart ikke dette og lagde etter dette kameraene med lavere innstilinger slik at slike ting blei vanskeligere. Dette skapte jo enda mer myter om ”naken kameraene” og disse gamle kameraene selger vist for mye penger over nettet. Det finnes nettsteder i dag som påstår og selge filter til kameraer som gjør at du kan letter ”se” gjennom klær når du bruker ”night vision” innstilinger. Et slikt sted er Kaya-optics. De har også en lang ”vitenskapelig” artikkel om Sonys Night-shot kameraer. Jeg er skeptisk selv om mange netsteder som ikke selger linser sier at ja, det er mulig å se gjennom noen typer klær med filter og infrarøde innstilinger men det er dårlig og ikke så veldig mye ”nakenhet” du får se. Et eksempel kan du se her på youtube eller under (PS: Denne videoen kan bare være tull og fanteri så den beviser ingen ting)


Så drømmen om å se gjennom klærne til damene på Blindern kommer nok aldri til å gå oppfyllelse. Takk og lov for det siden jeg ikke hadde fått jobbet noe særlig (merkelig at det nesten bare er gutter som drømmer som slike briller)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar