lørdag 31. oktober 2009

Halloween tider – Dataspill som har skremt meg i hjæl

Det er Halloween tider og hele verden har gått inn i ”bli skremt” modus. Det er noe med høsten som gjør at folk tydeligvis har lyst til å skrike av skrekk. Dataspill har lenge hatt mange skremmende spill. Å bli skremt i et dataspill er ganske unikt siden det er ofte du, spilleren som blir utsatt for noe fælt slik at skrekkopplevelsen blir ganske annerledes. Siden det er Halloween tenkte jeg at jeg skulle fortelle dere om noen spill som har skremt livet av meg opp gjennom mine nerdeår.Jeg har aldri likt skrekkspill på dataspill. Jeg har vanskelig for å bli skremt siden jeg veit det er et spill. Skrekken i dataspill føler jeg ofte også er billig, ved at man legger på dårlige kontroller, kameravinkler og begrensinger på spilleren som man normalt ikke har bare for å gjøre ting mer skremmende. Og så bruker slike spill at for mye ”Monster Closet”. Så dette betyr at det er en del skrekkspill klassikere jeg ikke har spilt men det er jo så klart noen som jeg har brukt tid på og som har skremt buksa av meg.

Først er det de 3 første Alone in the Dark spillene. Alle sammen skremte livet av meg. Jeg var relativt ung når jeg spilte disse spillene på pc og hadde ikke så mye erfaring med skrekk eller spill. Det var særlig Alone in the Dark 3 som jeg spilte når det kom ut som gav meg mye angst. Spillets atmosfære gav meg virkelig angst og grafikken var helt fantastisk sammen med lyden. Etter at jeg hadde spilt dette spillet så måtte jeg spille de to andre. Det var mange timer jeg brukte på rommet mitt med lyste av men jeg løste oppgaver mens monstre jaget meg. Greit nok at spillet hadde dårlig kontroller men det gjorde liksom spillet enda mer skremmende.Alien 3 på SNES var også et supert spill. Elsket stemningen i spillet. Musikken var helt fantastisk. Selve filmen som spillet var basert på hadde man ikke noen våpen. Det var liksom hele greia med filmen. Men spillet hadde man gitt faen i dette og gitt Ripley masse fete våpen som man drepte mange typer Aliens med. Spillet var et sidescrollende skytespill. Det hadde flotte animasjoner og jeg likte veldig godt hvordan våpnene føltes når jeg brukte de. Spillet blei fort noe repetitivt men det var dødsbra og skremmende.Nocturne til pc er noe av det mest skremmende og fascinerende spillet jeg noen gang har spilt. Det kom i 1999. Du spiller The Stranger, en badass fyr i trenchcoat og nålstriped dress. Han jobber for Spookhouse, et amerikansk statelig byrå som jakter på det overnaturlige. I samfunnet så finnes det vampyrer og monster som vanlige folk ikke veit om. Det er Spookhouse sin jobb å passe på at disse tingene ikke kommer til overflaten eller dreper for mange folk. Spillet skjer på 1930 tallet og jeg elsker stemningen i spillet. Her har man brukt tid på å skape et univers som virkelig appellere til spilleren. Ideen om at det var monster i verden men statelige byråer alla Kripos og X-files passet på at ting ikke gikk for langt appelerte virkelig til meg. Spillet var et av de første spillene som brukte real-time dynamiske skygger og mange brukte skygger for alt det var verdt for å skremme livet av spilleren.Jeg og en kamerat måtte spille spillet sammen selv om vi var 19 år fordi det skremte livet av oss. Rykte var lenge om at spillet skulle bli filmatisert men det skjedde enda. Musikken i spillet er helt fantastisk og jeg tenker på spillet når jeg høre musikken den dag i dag. Har fortsatt spillet i hylla. Du kan se introen til spillet her eller under.
Doom 3 tok nesten livet av meg. Lenge siden jeg har vekket så mye av et spill. Grafikken og lyden er fantastisk og bruken av mørket og lommelykt er bare helt fantastisk. Jeg veit, teit at gubben ikke kan teipe lommelykten til gønnern i framtiden men det skapte hvertfall en ekkel stemning og angst når monstrene kom. Dette spillet var utrolig etterlengte og det innfridde. Greit nok at det ikke blei så skremmende etter hvert og at det lider av mye ”monster closet” men fy faen så bra. Jeg kjøpte meg ny pc bare for å spille dette spillet. Se trailer fra spillet her eller under.
Resident Evil 4 på Wii fikk meg virkelig til å få en ekkel følelse i magen. Jeg spilte dette spillet på storskjerm og følte et enormt ubehag. Tror grunnen til at dette spillet gikk så inn på meg var at jeg hadde et opprivende samboerbrudd når jeg spilte det. Ofte satt jeg om natten og spilte det mens min samboer som ville gå fra meg lå i vår felles seng mens jeg måtte ligge på sofaen i stua. Det blei noe ekstra ubehagelig over skrekken når min egen tilværelse gikk i stykker. Hater dog at du ikke kan bevege seg når du skyter men elsker zombiene og action som spillet har. Se trailer for spillet her eller under.
Dead Space fikk meg til å freak ut når jeg prøvde det for noen månder siden. Jeg er ikke lettskremt men dette spillet fikk meg til å skrike i redsel. Elsker også hvordan du må lemleste monstrene for å drepe de. Virkelig kreativt og flott. Spillet har også ikke noen HUD i tradisjonelle forstand slik at spillet virker bare enda mer skremmende og filmatisk. Se trailer for spillet her eller under. Bioshock er kanskje ikke så skremmende men mer creepy og ekkelt. Her er det mye fokus på en ekkel historie og hele verden er ubehagelig. Jeg likte hvordan man kunne finne audio-taper som man kunne spille av hvordan man selv ville, noe som skapte virkelig ekle øyeblikk. Super gode voice skuespill og bra gameplay gjorde dette til en høydare. Se trailer av spillet her eller under.

Left 4 Dead er vel det siste skrekkspillet jeg har spilt som virkelig fikk meg til å svette og dukke bak pulten. Det er rein zombieslakt og det at du kan gjorde det med venner virkelig gjord det bedre. Det at du også kan spille zombier og slakte mennesker gjør det enda bedre. Ingen ting slår å hoppe på en overlevende og rive ut innvollene hans mens person som spiller han skriker ut over nettet på hjelp fra sine venner men de kommer for seint. HEHE. Se trailer fra spillet her eller under.


Til sist vil jeg nevne et spill som ikke er skremmende men bare er utrolig gøy. Det heer Zombies Ate my Neighbor og kom til SNES. Det er et tullespill som gjør narr av alle skrekkfilmer konvensjoner. Her er alt satt på spissen. Spillet har 99 brett som alle er referanser til filmer. Personlig kom jeg aldri lengre enn til 62. Men det er et spill som virkelig er gøy for oss filmnerder. Se et videoklipp av spillet her eller under.

Du kan se en liste fra Gametrailers her som de har laget over de meste skremmende dataspill ever. Mange av disse spillene har jeg aldri spilt men de virker kule alle sammen. Se den her eller under.

Jeg kunne sikkert ha ramset opp mange flere spill men jeg tok med disse som kom opp i hodet mitt når jeg tenkte på skrekk i spill. Ønsker alle en skrekkelig Halloween.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar