torsdag 22. oktober 2009

Samle på tegneserier – Nerdehobby og en investering?

Jeg leser og kjøper en del tegneserier. Da særlig mye grafic novels. Du veit, slike du får på Outland, noen bokbutikker og nettet. Ikke slike tegneserier som du får kjøpt hos Narvesen. Jeg liker å eie disse bladene og jeg prøver å ta være på dem. Faktisk er det mange som har det som hobby, nemlig å samle på tegneserier.

Å samle på tegneserier er noe jeg forbinder med USA. Kanskje da særlig Comic book guy i Simpsons. Det er det mange som kjøper inn tegneserier som de aldri leser men bare putter rett i plastikklommer og låser ned i beskyttende bokser, for å ha de ut av lyset og ikke utsette de for fuktighet og fingermerker.

Du har to typer tegneseriersamlere. Du har de som liker å lese tegneserier og samler på de for å lese dem og tar vare på dem fordi de vil kunne lese dem senere. Personlig er jeg en slik person som tar vare på mine blader fordi jeg vil lese senere i mitt liv. Men jeg har ikke noen illusjoner om at de skal bli verdt noe eller gidder å ta vare på de mer enn at jeg setter de fint i hylla og ikke spiser middag når jeg leser de. Her er et bilde av noen få jeg har i stua (nesten alle er på soverommet)Så har du de som samler på tegneserier fordi de tror de vil gi de en profitt i framtiden. De ser på det som å investere i aksjer. Man må tenke langsiktig. Mye av denne tankegangen kom fordi på slutten av 1980-tallet og på 1990-tallet blei forskjellige tegneserier fra the Golden Age of Comic Books (1930 til 1940-tallet) solgt til ganske bra summer. Mange tenkte da at det måtte ligge penger i tegneserier og begynte å samle.

Tegneseriebransjen selv oppmuntret til dette med å gi ut forskjellige cover på bladene, polybags og gimmick covers. Tegneserier i som blei solgt i disse lommene var i ”pristine condition”, altså de var perfekte tatt vare på. Samlere hadde slik valget med å ikke lese tegneserien for å ikke ødelegge verdien eller å kjøp et til. Bransjen solgte også gimmicks cover som hadde hologram på seg, lyste i mørket og annet piss. Det var bare noe bransjen gjorde for å lokke samlere til å kjøpe flere i blander i håpet om at slike kopier skulle stige i pris.

Det kom også prisgudier som skulle hjelpe samlere når de skulle prissette sine tegneserier som blant annet Wizard Magazine. Men denne boomen i tegneserier som kom på 1990-tallet kunne ikke vare og hele markede kollapset på slutten av 1990-tallet. Mange tegneserierforlegger gikk konk og det viste seg at alle tegneseriene som blei samlet på var så å si verdiløs. Grunnen til dette var at tegneserier som kom 1980-tallet og utover blei masseprodusert og mange samlet på dem. De var med andre ord alt for mange kopier for at de skulle ha noen verdi. Grunnen til at tegneserier fra the Golden Age of Comic Books var rett og slett fordi de var sjeldne. Få, om noen hadde kopier og veldig mange var i dårlig forfatning. Så hadde du et Batman blad fra 1940-tallet som var i god stand var det verdt mye.

Så samler du på relativt nye tegneserier i dag fordi du tror du kommer til å bli rik om 20 år tar du nok smertelig feil. Det blir rett og slett trykt opp for mange for at det er saken. Men det betyr ikke at du finner folk i dag som manisk kjøper opp nr av sine favoritt tegneserier og tar vare på de som de utgjorde sitt pensjonsfond. Du finner ikke så mange av de i Norge men det finnes noen.

Skal du virkelig tjene penger på tegneserier i dag må du ha mange gamle serier. Oskar Garnes er en norsk samler som har så å si alt som finnes av norske tegneserier. Hans samling er nok verdt mye men spørsmålet er om hvem som er villig til å kjøpe den til den prisen den er verdt. Fyren har verdt flere ganger i media og er nok litt av en nerd. Dog jeg skulle likt å tilbringe noen dager med samlingen hans om jeg hadde fått lov til å lese i bladene da. Du kan lese en reportasje om han her.

USA har fortsatt mange samlere og tegneseriesjapper. De har blitt en del av nerdelandskapet i USA og har fått litt tilbake piffen etter kraket på slutten av 1990-tallet. Folk samler som bare det igjen selv om ingen fornuftig person tror at bladene kommer til å være verdt noe. Men nerder må ha noe å fylle sine liv med. Wired gjorde artige portrett intervju av folk som sto i tegneseriersjapper og de fleste var dritt lei av nerder som manisk samlet tegneserier. Du kan lese artikkelen her.

Personlig kommer jeg nok til å kjøpe tegneserier så lenge jeg finner noe verdt å lese og jeg kommer til å ta vare på de rett og slett fordi jeg vil lese de senere. Penger tjener jeg på aksjer og renter i banken.

1 kommentar: