lørdag 21. november 2009

Mine multiplayer erfaringer med Call of Duty: Modern Warfare 2 til pc

Som sikkert mange av dere har fått med dere så blei Call of Duty: Modern Warfare 2 sluppet 10.11. Det har solgt i bøtter og spann. Men spillet har skapt mye kontrovers på pc plattformen pågrunn av at de valgene multiplayer delen har blitt utsatt for. Jeg har nå spilt spillet i over en uke og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer.
Jeg spilte mye Call of Duty 4 online. Jeg låste opp nesten alt som fantes av unclocks og kunne bruke timesvis på online kamper. Faktisk så kom mine venner på besøk og satt også timevis på min pc og spilte. Call og duty 4 multiplayer delen hjalp meg faktisk gjennom et tøft samlivsbrudd, hvor jeg kunne få ut min sorg og aggresjon gjennom å tømme magasiner inn i 14 år gamle nerder over nettet. Så jeg var meget skeptisk til fjerningen av dedikerte servere, ikke noe konsoll, brukerlaget maps eller mods til MW 2. Alt skjer nå gjennom IWNET. En matchmaking service. Du trenger ikke å tenkte på en dritt, bare trykke på en knapp. Så funker dette?

Vel, både ja og nei. Det som virkelig irriterer meg og som gjør at jeg ikke kommer til å spille Modern Warfare 2 mye online er at ting tar tid. Alt for lang tid. Matchmaking tjenesten IWNET er sein. Til tider fryktelig sein. Den står og søker etter kamper og spillere noen ganger veldig lenge. Så lenge at jeg bytter spilemodus jeg søker etter. Noen gang hjelper heller ikke dette. Jeg kan sitte flere minutter og bare se på at IWNET søker etter kamper. Det er ikke noe annet jeg kan gjøre enn å vente. Sitte og se på skjermen. Når du endelig finner en kamp kan det ta opp til 40 sekunder før den starter, pluss 5 sekunder til og så må den loade banen og spillerne pluss ofte 5 sekunder til før kampen starter. DETTE TAR ALT FOR LANG TID. For oss voksne mennesker som har jobb, kone, barn, venner, andre hobbyer så har man rett og slett ikke tid til å kaste bort så mye tid. IWNET kaster bort min tid og jeg får spilte mye mindre på en time enn det jeg fikk på COD4. Fakta faen. Når jeg spiller Team Fortress 2 er det bare å finne en dedikert server og klikke på den. Så loader man mapet og man er midt i en kamp. Tar kanskje max 30 sekunder. Enkelt og greit. Hvorfor kan ikke Modern Warfare 2 være slik? En annen ting jeg hater med IWNET er at man bare kan spille 1 faens kamp før man må ut i lobbyen igjen og gå gjennom hele den 40 sekunders greiene igjen. HVER FAENS GANG.

Det er lav ping på mange kamper men jeg har ikke vært veldig plaget av dette. Har heller ikke opplevd mye at hosten av kampen stikker og at en av de andre tar over. Det tar også tid men greit nok. Det funker for det meste.

Selve multiplayer delen er bra når det kommer til gameplay. Like tight som i COD4. Så selv om IWNET suger har jeg brukt noen timer på denne delen av spillet. MEN JEG HAR BRUKT ALT FOR MYE TID PÅ FINNE KAMPER OG VENTE PÅ AT DE STARTER! Jeg merker at jeg ikke kommer til å spille dette spillet mye online. Jeg har rett og slett ikke tid eller tålmodighet. Ikke når jeg veit at det finne andre pc spill der ute som har alt et pc spill skal ha for at multiplayer skal gå raskt. Spill som BF2, Team fortress 2, CSS Source osv.

Det at man ikke kan lage maps eller modder til spillet har jeg ikke savnet. Er ikke så fan av dette uansett. Blei ofte for mye rarer maps når jeg spilte på slike servere. At man kan max være 18 i en kamp funker også greit. Kartene er små og det funker greit nok. Men noen kamper kan bli veldig små igjen. Ofte så er det bare 4 spiller på hvert lag og det er alt for få. Personlig så pleier jeg bare å spille på servere med 24 eller 32 spiller når jeg spiller online skyte spill. Det er akkurat nok folk til at det blir action føler jeg. Så Modern Warfare 2 kamper kan føles veldig små og det er negativt.

Skal du kjøpe Modern Warfare 2 fordi du vil spille online mye på pc så advarer jeg deg. Det kommer til å ta tid og du kommer til å bli frustrert. Men online delen, altså selve spillet er bra. Actionfylt og moro. Det tar bare alt for mye tid å komme inn i kamper og jeg synes dette er talentløst når pc plattformen har en standard som gjør at dette kunne blitt gjort smertefritt. Både Gamer og Spillmagasinet har anmeldt pc versjon og peker på det samme. Call of Duty: Modern Warfare 2 er et bra spill men ikke noe fantastisk opplevelse til pc. Pc brukere er vant til bedre. Men har du råd til spillet og må ha noe å vente på til Battlefield: Bad company 2 kommer for all del kjøp det. Men husker at det har en kort singelplayer del og et broken multiplayer når det kommer til det tekniske.
PS: Etter at alle forandringene til pc multiplayer delen kom, fikk IW mye negativt presse og mange ville boikotte spillet. Nå viser det seg at veldig få har gjort dette. Pc spillet har solgt bra. Spørsmålet er bare hvor mange som kommer til å spille det om 3-4 uker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar