torsdag 1. april 2010

Når nerdenes arena blir mål for overvåking

Både Aftenposten og VG har rapportert at onlinespill skal bli gjenstand for overvåking av amerikanske etterretningensorgan på jakt etter terrorister. Dette er ikke noe nytt og har vært gjenstand for diskusjoner før. Så hvorfor vil man overvåke onlinespill og er dette egentlig noe vits? Har paranoiaen tatt helt av ?Det var særlig i USA i 2008 det var mye snakk om å overvåke onlinespill og onlinespillere. Særlig The Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) sammen med det nevnte og nyskapte Intelligence Advanced Research Projects Agency (IARPA) har stått for disse planene om å overvåke og kartlegge onlinespill. Faktisk var det kongresshøringer i USA om det fantes terrorister på Second Life i 2008. Noe alle var enig av rimelig dumt å tro. Poenget med denne redselen og ønske om å overvåke onlinespill er at faktisk blitt så mange mennesker som spiller onlinespill at det har vokst fram egne samfunn med egne kommunikasjonslinjer. Dette blir sett på som et problem av etterretningsorgan. Tenkt om for eksempel medlemer av terroristnettverk som al qaida tar i bruk profiler i onlinespill for å kommunisere? Der det er rimelig lett å overvåke mail, chat og voice chatt på internet (som blant annet norske instanser gjør), er det noe verre med onlinespill. I dag har alle onlinespill flere muligheter for å kommunisere med hverandre. Både via ingame mail, chat og voice chat. Det betyr at siden disse virtuelle verdene etter hvert blir veldig vanlig, blir det vanskelig for blant annet etterretningsbyråer å overvåke kommunikasjonen som skjer online. Kommunikasjonen skjer inne i virtuell verder, i et spill blir det vanskeligere på grunn av de teknologiske løsningene spillene bruker å overvåke. Ergo man må overvåke disse spillene ingame og kommunikasjonen som skjer, så banalt er det. Tenk om de to orcene i Orgrimmar som snakker om et raid egentlig snakker om et terrorangrep på Washington!! Du kan lese om et slikt tenkt senario om terrorister som kommuniserer i et onlinespill som bruker dataspillets terminologi her. Jeg veit ikke om denne redselen for at terrorister skal lage en Wow konto for å snakke sammen er reel eller ikke. Men at onlinespill skaper terrorister er hvert fall alle enig om er noe tull.

6 kommentarer:

  1. Kjenner folk i Oslos radikale undergrunn som brukte WoW som møteplass for å planlegge ulovlige aksjoner, men det var før ARPA fikk snusen i det.

    SvarSlett
  2. Nerder? Det er ikke bare nerder som benytter spill som Second Life og IMVU.

    SvarSlett
  3. Anonym: Helt korrekt at det er lang mer enn nerder som benytter onlinespill idag. Men det var i starten noe som bare nerder holdt på med.

    Anonym 2: Det er ikke aprils spøk. Aftenposten hadde sak om det før 1 april pluss du kan sjekke ut linkene i bloggen til andre steder som Wired som har skrevet om dette i over 2 år nå. Så nei, faktisk ikke en spøk

    SvarSlett
  4. All kommunikasjon skal overvåkes og begrenses.Frihet er terror.
    USA & EU= Tyranni

    SvarSlett
  5. Det er jo ingen innskrenkning av din frihet hvis noen hører hva du sier?
    Frihet betyr heller ikke at du kan si hva du vil uten å oppleve noen konsekvenser.
    Såfremt du ikke snakker fritt om ett terrorangrep du planlegger offentlig på wow eller SL så er du jo upåvirket av dette.
    og USA & EU= Tyranni? Tror vi må sende deg til ett afrikansk land hvor de faktiskt har tyranner så du kan lære forskjellen på tyranni og paranoia + overbeskyttelse

    SvarSlett