søndag 18. juli 2010

Årets sommerfilm? INCEPTION

Det er alltid noen filmer jeg går og gleder meg til. Som jeg har lest om, sett trailer til og latt tankene mine svirre rundt hvordan denne filmen kommer til å bli. Jeg ser rett og slett fram til å sitte i mørket og se filmen. Inception er en slik film.Er du litt filminteressert så har du sikkert hørt om Inception. Det er en film som har vært hypet ganske lenge. Både av profesjonelle pr byråer og filmnerder. Det er flere grunner til denne hypen. For det første er det en storsatsning til Warner Bros. Her snakker vi om et budsjett på over 160 millioner dollar! Det er med andre ord en såkalt Blockbuster eller Mega Pic (for dere som er filmvitere). Så den har et stort budsjett filmen må tjene inn. Ryktet vil ha at det er brukt 100 millioner dollar på reklame kampanjer til filmen. Men penger av aleine er ikke bare derfor filmen er hypet. En annen viktig grunn er en person: nemlig Christopher Nolan.Den engelske regissøren har på kort tid blitt et stort navn i Hollywood, blant filmelskere og nerder. Etter min mening har han aldri laget en dårlig film. Han har laget 6 så langt og alle er bra eller fantastisk. Fra hans første kortfilm Following til den narrative utfordrende filmen Memento til blockbusteren The Dark Knight har filmene hans hatt meget bra kvalitet. De er både utfordrende og underholdene på samme gang. Noe som er sjeldent man finner i filmer i dag, særlig innenfor filmindustri som primært er kommersielt rettet. Med suksessen The Dark Knight, både i penger og kritikker gjorde det klart for alle at neste filmen Christopher Nolan lagde ville få mye omtale og forventinger knyttet til seg. I tillegg til alle forventingene koblet til filmen pågrunn av penger og regissørens navn, har også filmens tema, bilder og handling skapt mye buzz. Trailerne som har blitt sluppet har skapt utrolig mye spekulasjoner både blant media, Internett og blader. Filmens bilder ser fantastiske ut, hintene om handlingen virker mystisk, spennende og tankevekkende. I tillegg har hemmelighetene rundt hva filmen handler om vært stor. Det har blitt lekket lite om hva filmens handling er for noe, noe som ganske effektiv har skapt mye omtale og diskusjoner. Forventningene har bygd seg opp til det utholdbare. Til og med norske medier og nettsteder som Montages.no har slengt seg på spekulasjonene. Filmen har premiére 21 juli (til onsdagen) her i Norge selv om den hadde pemiére i USA 16 juli.

Så holder filmen mål? Vel, de fleste omtaler fra USA har vært veldig positive. Særlig mange av filmnerdene som har gitt filmen gode omtaler. Nerdefilmsteder som Aint it cool News har gitt filmen meget gode omtaler. Alle forventinger er møt og til og med overgått er formulering som har blitt brukt. Personlig gleder jeg meg stort til filmen. Har fulgt med på denne filmen siden de første bildene og teasers blei sluppet og jeg gleder meg til onsdagen. Det er lenge siden en sommerfilm har blåst meg vekk på alle plan og jeg forventer at Inception skal gjøre dette.

Mens du venter på filmen kan du lese denne offisielle tegneserien som har blitt sluppet som en del av reklamekampanjen til filmen. Den er spoiler free men gir det et innblikk i handlingen og films univers. For meg økte bare forventingene til filmen etter å ha leste den. Du kan lese den her.

Ellers kan du se den siste traileren her eller under.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar