torsdag 29. september 2011

Xcom og Syndicate reboot: Håp og frykt fra en gammel gamer

To gamle spillserier skal komme ut i 2012, nemlig Xcom og Syndicate. Dette er to gamle spillserier som var populære på starten av 1990 tallet. Begge serier var enormt populære og begge seriene skal slippe et nytt spill i 2012. Men hvorfor spillsamfunnet ganske reservert til to nye spill til to gamle og gode titler?Jeg er en relativt gammel nerd. Jeg spilte både UFO: Enemy Unknown (som var det første spillet) og Syndicate veldig mye når jeg var ungdom. Jeg eide begge 2 på floppydisk. Spillene er en del av min barndom. Musikken, gameplay, grafikk, alt med spilla gir meg godfølelsen og fyller meg med nostalgi. Begge spill tilbøy en unik verden som jeg kunne drømme meg bort i. Begge spill tilbød en ovenfra og ned perspektiv der du enten styrte en gjeng med ufo jegere i UFo spillet eller en gjeng med morderiske cyborger i Syndicate. Begge spilla fokuserte på et strategisk element i både hvordan du styrte dine folk men også hva du forsker på av utstyr og våpen. Syndicate hadde en rimelig hard tone og stemning. Spillet skjedde i en framtidsverden styrt av firmaer og voldelige konflikter. Ufo var ikke noe bedre, der var verden under angreip fra romvesen og det var opp til deg å utkjempe en hemmelig krig mot vesenene. Du kan se en gameplay video av Ufo her eller under.

Du kan se en gameplay video av Syndicate her eller under.

Jeg digga også musikken i Syndicate som du kan også høre på videoen. Jeg spiller forsatt spillene nå og da og koser meg. Så hvorfor er jeg ikke gira at vi får nye versjoner av spillene? Hvorfor er jeg sammen med mange andre på nettet noe skeptisk?Før det første så skal det nye Xcom og Syndicate spillene tilby en helt annet gameplay. Begge to har blitt gjort om til FPS spill. Altså vanlige skytespill. Siden begge seriene er så sterkt knyttet til en bestemt form for gameplay, kamerabruk og handlinger du kan utføre så reagerte mange fans negativt på avgjørelsen. FPS spill er det blitt veldig mange av og sjangeren kan føles lite oppfinnsom til tider. Men det ligger mye penger i FPS så jeg kan forstå hvorfor begge blir laget som FPS spill. Å lage en ny versjon av Syndicate og Ufo som et mer strategi/action ovenfra og ned spil i dagens marked er risikabelt. Men som sagt, mange av oss gamle fans føler derfor at spillene hadde blitt utrolig kule om man hadde hatt baller og sats på de gamle formlene. Så både 2K Games og Electronic Arts som lager de nye utgavene har fått mye pepper av spillsamfunnet. Jeg er også negativt innstilt til denne avgjørelsen. Det fjerner alt av koblinger til de gamle spillene siden man forandrer gameplayet helt. Men begge spillene prøver å beholde noe av den samme settingen, tonen og handlingene som original spillene. Kanskje er det Syndicate som virker som er mest trofast. Den nye traileren som blei sluppet til spillet idag avslører at de har behold den samme setting, tema, kalde og voldelige tone som original spillene. Det er bra. Spillet har også den samme musikken. Her er det cyborger, vold, minigunner og framtidsbygninger. Det ser hvertfall Syndicate ut. Art direction ser ut som har fulgt de gammel spilla tett. Selv om jeg betviler at følelsen er den samme siden gameplayet er totalt forandret. Du kan se den nye trailer her eller under.

Xcom derimot har slik det virker forandret mye på historien, setting og fiender. Nå skjer alt på 1950 tallet. Romvesene ser ut som de kommer fra Tron filmene og heltene du styrer ser ut som de jobber på et kontor på 1950-tallet (noe som er meningen antar jeg). For å være helti ærlig er det vanskelig å se akkurat hva Xcom spillet har til felles med de andre Ufo Xcom spilla. De har forandret alt. Gameplay, setting, stil, fiender etc. Eneste som er igjen er navnet. Derfor har særlig Xcom fått mye kritikk. Hva er vitsen å gi et spill ut med Xcom navnet om det har ingen ting som forbinder det med de gamle spilla?
Du kan se trailer til Xcom her eller under.

I tillegg kan du se en 22 minutter gjennomgang av spillet her eller under.


Så spørsmålet er om gamle nerder som meg bare er nostalgiske og klager for mye. Jeg tror nok at både Syndiacte og Xcom har godt av nye ideer og kunstneriske valg. Det er ikke noe vits å reboot gamle spillserier om man bare skal lage de igjen med bedre grafikk. Man må lage nytt gameplay og nye ideer. Spørsmålet er om Xcom og Syndicate er litt for mye av det gode og motivasjonen for forandringene er økonomiske og ikke kunstneriske. Jeg håper at jeg tar feil men jeg er skeptisk. Hva tror du?

1 kommentar: