onsdag 21. desember 2011

Førsteinntrykk av "The Hobbit"

Idag blei den først traileren til The Hobbit sluppet på nettet. Hva slags følelser skapte den i en nerd? Før det første er Tolkiens bøker det nærmeste du kommer nerdenes hellige bibler. Så mye nerdekultur er basert på disse verkene. Alt fra rollespill, dataspill, litteratur sjangere, filmer, språk osv osv osv. Tolkien sammen med Star Trek og Star Wars er vel kanskje den nerde franchise som har formet nerder imaget mest. Bilde av en kvisete nerd med alveører, i grønn kappe og vadmelsbukser mens han fekter med et plastsverd mens han sier noen gloser på alvisk er så nerdestereotyp som det går ann å få. Så nerder over hele verden skreik av glede når nyhetene om at boken Hobbiten skulle bli laget om til film. Hobbiten var den første boken Tolkien skreiv innenfor Midgard universet.

Jeg har et sterkt og lidenskapelig forhold til Tolkiens bøker. Jeg var rundt 15 år når jeg leste Ringens Herre for første gang. Jeg falt hardt for universet boka presenterte. Jeg leste så alt Tolkien hadde skrevet før jeg gikk videre i fantasy sjangeren (og jeg kom aldri helt tilbake). Jeg begynte å spille rollespill (pen and paper) og hadde venner som snakket alvisk. Tolkien har mye av skylden for mine nerdetilbøyligheter som rollespill, Magic, dataspill og fantasy bøker. Takk og lov dreve jeg aldri med Larp eller Laiv. Jeg husker at jeg var dypt skeptisk til filmene som skulle bli laget. Jeg nektet å tro at de kunne bli noe bra eller gjøre universet jeg hadde levd meg inn i noe rettferdighet. Gjett om jeg tok feil! Jeg elsket Ringens herre filmene, både som nerd og som filmviter. Jeg ser de med jevne mellomrom og de er fantastiske.

Eneste jeg syntes var dumt med filmene var at Tolkiens verk blei for lett tilgjengelig. Normale mennesker (ikke nerder) blei fan av det universet jeg digget med mine venner. Eksklusiviteten forsvant og du var ikke lengre supernerd om du digget Ringens Herre fordi alle hadde sett filmene.

Så jeg hadde store forventinger til The Hobbit teaser traileren som blei sluppet idag. Men jeg var også ganske sikker på at traileren skulle tilfredsstille mine forventinger pågrunn av at det er mange av de samme folka som lagde Ringens Herre filmene. Blant annet mange av de samme skuespillerne og regissør. Alt ser ut til å være der. Estetikk, stemningen, musikken, handlingen. Alt ser ut som Midgard men ikke minst føles det som Midgard. Jeg elsket å se Gandalf igjen. Også hvordan dvergene blir mer vist fram i denne filmen. For å ikke snakke om Hobsyssel! Jeg fikk en gåsehud over hele meg på slutten av traileren, når Gollum kom og du hørte fiolinen spille temaet fra A storm is coming. Pluss jeg fikk en enorm jule og nostalgi følelse av traileren. Ringens Herre filmene er jul for meg.

Jeg kommer nok ikke til å ligge i kø for å få billetter (det har jeg aldri orket til noe verden ting) eller kle meg ut (som sagt, driver ikke med Larp) men du verden som jeg gleder meg til å gå og se filmen neste desember! Du kan se traileren her eller under.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar