torsdag 8. desember 2011

Julegaver du gir til en nerd: Bøker!

Jeg leser kanskje ikke så mye nerdelitteratur mer som jeg gjorde før men inspirert av ek, ah geek sin blogg så tenkte jeg uansett jeg skulle anbefale noen litteratur jeg har lest i år med et vist nerdefokus og kred.The Passage
The Passage er skrevet av Justin Cronin som er et relativt ukjent forfatter. Ikke at det er mulig å si lengre fordi The Passage har blitt veldig populært innenfor sin sjanger. Boka debuterte på The New York Times hardcover fiction best seller list når den kom ut. Så hva handler boka om? Vel, vampyrer. NEI VENT, slapp av, jeg vet at du er lei vampyrer nå men denne boka er ikke en slik bok. Å si boka handler om vampyrer er å ta hardt i selv om jeg antar monstrene i bok kan kalles det. Det er en slags skrekk/apokalypse/hva skjer etter verden går til helvete bok. Litt The Road møter Stephen King. Stephen King har forresten skrytet boka opp i skyene. Boka er noe todelt. En før og en etter jorda går til helvete. Boka handler om at USA prøver å skape et biologisk våpen som ikke får helt bra og monstrene de lager kommer seg ut og spiser opp den moderne verden. Men så klart, det er en liten pike som kan redde verden. Joa, boken er full av klisjer og den er noen 200 sider for lang. Men den har en bra historie og den er vanskelig å legge fra seg. Men du er advart, boken avslutter med en cliffhanger. Boken er ment som den første boka i en trilogi. Boka kom i 2010 og er slik ikke superny men verdt å skaffe til en nerd som liker skrekk, vampyrer, vold og "end på verden scenarioer". Du kan se en liten smakebit her fra bok i form av et filmklipp.PS: ryktet skal ha det til at Ridley Scotts Scott Free Productions har kjøpt rettighetene til bok og så les den før filmen kommer.Zero History
Nok en 2010 bok. Denne skrevet av cypberpunk guden William Gibson. Bok er den siste av Blue Ant Trilogy trilogien. Du må ikke ha lest Pattern Recognition og Spook Country for å henge med i denne boka men det gir deg kanskje en større glede siden han bruker mange karakterene gjennom alle 3 bøkene. Slik får du kanskje mer ut av boken. Boken foregår i en nær framtid. To karakter ved navne Hollis and Milgrim får i oppdrag av et firma kalt Blue ant av å finne ut mest mulig om et hemmelig merkevare kalt Gabriel Hounds. Jeg veit ikke helt hvordan jeg skal forklare historien uten å avsløre for mye eller bare høres dum ut. William Gibson er vel den største Sci fi forfatteren som lever. Boken er skrevet slik bare han kan skrive sci fi bøker. Altså kjenner du en nerd som liker sci fi så kjøp boka. Eller om nerden ikke har noen av bøkene i trilogien, så kjøpt alle 3. Flott gave som gir kred.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar