søndag 29. januar 2012

Tegneserier på Ipad2: Bra eller dårlig?

Jeg digger tegneserier, særlig grafic novels. Men tegneserier tar plass og vanskelig å få tak i når man kjeder seg en onsdagskveld. Men det finnes muligheter for å kjøpe tegneserier digitalt og lese de på et nettbrett. Men er det noe bra?Jeg har en Ipad2 og på den er det muligheter gjennom apps å kjøpe og lese tegneserier. Jeg bruker Comics appen av comiXology som man finner på App stpre. Den tilbyr mange tegneseiere fra blant annet Marvel og DC Comics. Kjøp er ganske enkel og greit. Du bruker passord og kortnr som du har i App store. Prisen for et blad ligger ofte enten på 7 eller 14 kr. Men du kan også finne billigere samlealbum. Men du kan også lage en konto på websiden til comiXology. Dette er lurt fordi da kan du både lese og kjøpe tegneserier gjennom appen på Ipad2 og på nettet. Prisene på nettsiden er også i dollar så det er billigere å kjøpe tegneserier på nettetsiden og så lese de på Ipaden.
Men hvordan er å lese tegneserier på Ipad2? Vel, overraskende bra. Mye bedre enn å lese på en pcskjerm. Bildene ser fine ut og man blar med å bruke fingrene. Du skulle kanskje tro at å lese en side skulle bli noe smått men ved hjelp av noe som heter GuidedView Technology så blir leseopplevelsen utrolig bra. GuidedView Technology deler opp en side i små bilde som fyller skjermen. Slik er det enkelt å lese men også se detaljene i rutene. Man bare bruker fingrene til å bla mellom rutene som blir blåst opp. Faktisk føler jeg at jeg leser tegneserien bedre enn når jeg leser analogt siden GuidedView Technology tvinger meg til å fokusere på en rute av gangen. Når jeg leser analogt noen ganger så kan jeg bli så ivrig at jeg lytter øyene til andre ruter for å se hva som skjer før jeg leser teksten.Å lese på tegneserier gjennom nettsiden funker men det blir ikke den samme følelsen som gjennom Ipad2. Poenget er også at med Ipad2 kan ligge i senga, sitte stolen osv når man leser. Akkurat som et et ekte tegneserieblad.

Kjipe med Ipad2 og tegneserier er at man ikke får et fysisk kopi. Følelsen av papir mot hud og gleden av å ha album i hyllen forsvinner. Men det er greit siden jeg starer å få dårlig plass i både stuen og soverommet.

Jeg har ikke kjøpt mange tegneseirer gjennom Comics Appen men kommer nok til å kjøpe noen. Men bare når jeg er steder uten noe å lese på eller når jeg finner noen kupp. Jeg hadde lyst til å lese Matz tegneserie The Killer. Første samlevolum kostet 75 om jeg kjøpte det fra Amazon. På Comics appen kostet det 35 kr. Et kupp med andre ord.

2 kommentarer:

  1. Anbefaler ComicZeal http://www.comiczealapp.com/ Den leser alle tenkelige digitale formater som er brukt til tegneserier fra cbr til pdf. Har lest masse tegneserier på Ipadden med den appen!

    SvarSlett
  2. Hei
    Eneste dumme med den appen er at den koster å anskaffe seg. Akkurat som må betale for å handle på platekompaniet. Men den virker bra.

    SvarSlett