fredag 10. februar 2012

Henry Rollins - Den muskuløse nerden

Henry Rollins var på besøke Oslo 4 Februar og jeg var så heldig å ha en billett til hans spoken word show. Jeg er stor fan av mannen og han er det nærmeste jeg kommer et idol. Men kan man kalle Henry Rollins for en nerd? For en av oss?Det høres kanskje absurd ut å påstå at råtøffe, Mr Underground Rollins er en nerd men hører meg ut. Henry Rollins er mest kjent som den rå, tøffe, rappkjefta, muskuløse, sinna og tatoverte vokalisten i punkbandet Black Flag og Rollins band. Men fyren har så mange talenter at man kan bli svimmel. Han holder spoken word show, skriver bøker, er skuespiller. holder radio og tv show, er spaltist osv osv. Betyr dette at Rollins er nerd? Nei, bare at han er utrolig talentfull. MEN Henry Rollins i sine spoken word show og i intervju har flere ganger påpekt at han er rimelig nerdete. Da mener jeg ikke at han liker Star Wars eller spiller dataspill. Men han elsker historiske fakta og kunnskap. Fyren er med andre ord en klassisk nerd som liker fakta og naturvitenskap. Han leser bøker om krig og husker historiske fakta som en datamaskin. På hans spoken word show på John Dee i Oslo kom dette fram når han dro det ene årstallet og faktainfo etter det andre ut av løse luften. Fyren er en vandrende oppslagsbok. Henry Rollins har alltid likt også å framstille seg selv som en litt klassisk "Revenge of the Nerds" fyr. En poindexter. Han liker å gå med klassiske nerdebriller og kler seg noe vel konservativt med skjorte og dressbukse. en stil han også hadde når han var i Oslo selv om det er kanskje å overdrive litt å kalle stilen hans nerdete. Han var kledd i en svart t-skjorte og en svart dressbrukse (med presskant). Du kan se mitt dårlig mobilkamerabilde her.Men det er nok av bilder hvor godeste Henry liker å framstille seg som litt nerdete, litt utafor og jeg digger han for det.Han legger heller ikke skjul på at hans særkunnskaper og spesielle preferanser gjør han usmakelig for det andre kjønn, ikke ulikt en nerd. Særlig når det kommer til kulturprodukter. Han har så sær smak og spesielle preferanser at han sliter å finne noen som deler han smak og stil. Selv om jeg antar det er mye humor og overdrivelser når han mener han sliter med å få damer.

Så jeg mener at Henry Rollins er litt nerd, dog på sin spesielle måte. Men jeg hadde aldri turt å si det til ansiktet hans.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar