lørdag 18. februar 2012

Hype: Hva faen er greie med The hunger Games?

Filmen The Hunger game skaper endel buzz på nettet men jeg henger ikke helt med. Hva er greia med all denne buzzen?Så filmen The Hunger game er vist basert på en boktrilogi som er veldig populær blant ungdom. Bøkene er skrevet av Suzanne Collins og har vist solgt i bøtter og spann i USA. Jeg veit ikke hvor populær disse bøkene er i Norge. Så nå kommer den første filmen og det har vært mye snakk om denne filmen lenge og nettet er full av folk som gleder seg. Men jeg forstår bare ikke greia.

Filmen i seg selv ser grei nok ut. Handlingen skjer i framtiden og verden har gått til helvete både moralsk og fysisk. Det finnes et tv show som velger ut gutter og jenter som må sloss mot hverandre til en dauer (tror staten støtter hele greia). En jente, Katniss Everdeen tar frivillig en av disse plassene slik at henne yngre søster ikke trenger. Du kan se traileren her eller under.

Så filmen er med andre ord ganske lik i handling som mange andre filmer som Battle Royal, The Running man, Hard Target, Rollerball osv, Death Race 2000. I framtiden liker folk å se på tv hvor mennesker jakter og dreper hverandre. Jepp, den har vi aldri sett før. Greit nok. Men hvorfor får denne filmen så mye buzz? For meg virker det som den er konstruert fra bunnen av til å tiltrekke demografien Tweens og tenåringer. Her har man en fantasiverden, kjekke unge skuespiller, kjærlighetsplott og mulighet for flere filmer. Altså framstår filmene som perfekt for å ta over for Harry Potter og Twillight filmene. Her kan man tilby et filmunivers som virker skummelt og farlig men har en framtidssetting og kjekke skuespiller som ungdommen kan drømme etter. Filmen har såklart allerede startet med spinoff effekter og reklamekampanjene går for fullt. Jeg føler buzzen er skapt av reklamebyråer, ikke nødvendigvis av fans eller nerder.

Jeg kommer nok ikke til å gå se denne filmen rett og slett fordi jeg føler at jeg ikke tilhører målgruppe pluss jeg er så gammel at jeg har sett mange filmer med samme premisset. Det virker ikke som denne filmen tilbyr noe nytt eller har en form eller innhold som treffer meg. Ikke at det er noe galt med det men jeg orker ikke nok en slik perfekt konstruert filmserier som er laget for å treffe unge mennesker. Jeg føler rett og slett at jeg er for gammel. Men det blir intressant å se om filmen får like mange fans som Twillight og skaper like mange filmer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar