mandag 27. februar 2012

Lets take a walk on the Dark Side!

Det har vært mye fokus på Star Wars de siste månedene. Star Wars Episode 1 har kommet på kino igjen i 3D og MMO spillet Star Wars The Old Republic kom nå før jul. Såklart har jeg brukt noen timer i SWTOR. Og jeg har vært ond, noe dataspill normalt ikke pleier å få til på en bra måte.Så SWTOR er et spill med en rik historie som du som spiller deltar i. Her får du mulighet til å ta valg av strategiske og moralske konsekvenser som påvirker historien og din karakter. Spillet tilbyr vel noe av det beste i et MMO spill når det kommer til historiefortellingen. Du kan lese mer om spillet og hva slags omtaler det har fått på Metacritic. Du kan også en trailer fra spillet under eller her.

Som du ser på traileren så tilbyr SWTOR muligheten til å spille på "The Dark side of the Force". Altså du har muligheten til å spill som Bad Guy. Du deltar slik i konfliktene i spillet på Empire siden og du henger med Sith krigere (eller blir en Sith kriger). Så du har nå muligheten til å bli din egen Darth Vader. Dette er ikke noe nytt i dataspill. Du har hatt muligheten til å være 100% ond i dataspill lenge. Spill som Dungeon Keeper, Evil Genius, Overlord og Star Wars: Knights of the Old Republic tilbyr deg muligheten til å være ond. Men sjeldent føles dine handlinger onde eller meningsfylte. Ofte er alle dine onde handlinger bare komiske, tegneserieaktig og overfladiske. Dine onde handlinger føles bare ikke onde. Å være en ond James Bond skurk som skal ta over verden i Evil Genius eller styre et diktatur i Tropico 4 føles bare ikke som så veldig ondt. Spillene er kule men man føler seg ikke ond. Det er overfladisk ondskap dataspill har tilbydd til nå.

SWTOR derimot er et spill som jeg virkelig føler meg ond når jeg spiller og jeg liker det. Faktisk så føler jeg meg ikke ond fordi jeg "kjøper" verdensbildet til Imperiet Jeg valgte å spille på Imperiet siden når jeg startet min Agent karakter. Selv om du spiller på den onde siden i spillet så trenger du ikke å nødvendigvis være ond. Greit nok, mange oppdrag per definisjon er ikke hyggelige siden du tross alt spiller for en side som mangler skrupler og moral. Men ofte får du valget hvordan du vil løse konflikter. Du trenger med andre ord ikke henrette folk, selge de som slaver eller torturer fanger om du ikke vil. Du kan være en Empire soldat men forsatt være god. Du får Dark og Ligh side poeng hvordan du løser konflikter.

Jeg pleier normalt ikke å ta onde valg når jeg spiller spill som gir meg muligheten. Jeg er en hyggelig mann som liker å hjelper. Så i spill som Dragon Age, Mass Effect og Bioshock så velger jeg alltid de snille valgene. Jeg er ikke en drittsekk. Men i SWTOR så blei jeg veldig ond, veldig fort og det føltes veldig bra. Jeg henrettet en far foran sin sønn, tvang slaver til døden og nektet å hjelpe folk om det ikke tjente The Empire. Jeg tok ikke disse valgene fordi jeg ville være ond men jeg gjorde det fordi jeg følte at slik historien var og slik situasjon blei presentert så var dette det mest fornuftige valgene. Altså det føltes helt naturlig å ta disse valgene i den settingen spillet presenterte meg for problemstillingene. Det var min plikt som en agent for imperiet å gjøre disse handlingene. Spillet viste meg hvordan man tenker på den "onde siden" og det føltes slik derfor helt naturlig å ta de valgene jeg tok. Jeg blei helt naturlig en liten Darth Vader i min stue!Det er flere enn meg som har spilt SWTOR og innsett at spillet virkelig får til "The Dark side". Kotaku hadde en artikkel i januar på hvor småforstyrrende bra SWTOR var når det kom til å få onde handlinger til å føles helt naturlig. Journalisten Mike Fahey beskriver flott hvordan spillet lokker fram The Dark side i han. Du kan lese artikkelen her. Du kan også se en video av hvordan Mike Fahey utviklet et forhold til sin slave som ikke akkurat er basert på tillit og kjærlighet.

Såklart har det jo vært noen aviser som har reagert på alle de onde handlingene man kan gjøre i spillet som blant annet The Daily Mail. Men som vanlig er slike avisartikler preget av hysteri og moralskpanikk. Du blir ikke ond i virkeligheten ved å spille på The Dark side i spillet. Men det gir et god innblikk i hvordan folk som står på andre siden i en konflikt ser verden enn nødvendigvis bare The good guys!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar