tirsdag 24. april 2012

Retro: Atari 2600

Jeg eide en Atari 2600 på 1980-tallet men jeg solgte den fordi jeg ikke spilte på den. Nå som jeg har blitt voksen så angret jeg som en hund. Heldigvis greide jeg å få kloa i en via QXL. Happy Happy Joy Joy! Retrobølgen innen dataspill har vokst jevnt de siste årene. Voksne nerder som meg selv har fått akutt nostalgi og vi ønsker å få kloa i gamle spillkonsoller som vi brukte når vi var unge. Vi har penger å bruke og da blir salg og kjøp av gamle spill og konsoller eget marked. Jeg ville veldig gjerne ha en Atari 2600. For å være helt ærlig vill jeg ha en 2600 Jr. Ja jeg veit, den ser ut som en billig plastplanke men det var den jeg eide når jeg var barn. Jeg tapte noen aksjoner på nettet men så fikk jeg endelig tak i en 2600 til 720 kr. Kanskje litt dyrt men pytt pytt
Det var ikke en 2600 Jr. men en 2600 "Darth Vader". Fett nok. Endelig var jeg eier av en fungerende Atari 2600. Det fulgte med 2 styrespaker og 6 spill. Jeg hadde helt glemt hvor ræva grafikk og lyd spillene hadde men det har sin egen sjarm. Pluss joystickene var overraskende lite fintfølende og føles veldig plastikk i hendene. Men det var fett å spille en Atari 2600 spill igjen på en konsoll, ikke en emulator. Jeg har plassert konsollen på kontoret til stor glede for min kollegaer. Jeg jobber jo med dataspill til vanlig så det er kred å ha en slik gammel maskin på kontoret. Pacman Jr. fulgte med og jeg koser meg ofte med det når jeg trenger litt pustepauser på kontoret.
Det har blitt endel spill på maskinen på jobb. Særlig spillet Outlaw har skapt mye moro på kontoret. Enkelt men morsomt. Personlig blir revet med når jeg spiller!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar