onsdag 29. august 2012

Weezer - Bandet som ser ut som nerder

Jeg hører mye på musikk. Det er mange band jeg hørte på når jeg vokste opp som ligger mitt hjerte nært og Weezer er et slikt band. Et band for oss nerder.
Weezer blei etablert i 1992 og slapp sitt første album i 1994. Det albumet blir ofte omtalt som The Blue Album. Weezer spiller i følge wikipedia musikk innen sjangeren: Alternative rock, power pop, pop punk, emo, indie rock. Så de er litt alternative. Jeg var 14 år når albumet kom ut og jeg elsket albumet. Det var min første CD jeg kjøpte. Jeg elsket den litt popa/rocka sære musikk men jeg identfiserte meg veldig med hvordan gutta så ut og hva de sang om. Weezer gutta ser ut som nerder, synger om litt nerdeting og var stolt av det. Det var deres image.

Jeg kopierte såklart deler av stilen deres. Ser du bilder av meg fra videregående så kan du fint se at jeg likte Rivers Cuomo. Men sangene deres betydde også utrolig mye for meg. Nå var det kanskje The Blue Album og Pinkerton som har betydd mest for meg siden jeg falt litt av Weezer og har ikke hørt så mye på de albumene som kom etterpå.
Særlig sangen Only in Dreams kan fint oppsumere dele av mitt kjærlighetsliv, særlig i alderen 15 til 20. Jeg synes forsatt sagnen er utrolig fin. Du kan se en live versjon her eller under. Men musikkvideoer som Say it ain't so var så kul, på en litt nerdete og nedtonet måte. Jeg følte jeg var og så litt ut som gutta. Jeg forsto at jeg kunne være tøff og kul selv om jeg ikke nødvendigvis så slik ut. En viktig lærdom som formet meg til den jeg er idag. Du kan se vidoen her eller under. Samme gjelder El Scorcho videoen. Bare hør på teksten og se hvordan gutta ser ut. Dette er nerdebandet for alle penga! Du kan se videoen her eller under. Noen har anklaget at Weezer for å være noen av de første hipsterne men det mener jeg bare er tull. De er og blir nerder som tilfeldigvis lager popa/rocka musikk. Selv om jeg ikke hører så mye på de lengre så betydde de hvertfall utrolig mye for meg når jeg vokste opp. Og sett på The Blue Album på hvem som helst fest og se folk danse til My Name is Jonas og Buddy Holly!

2 kommentarer:

  1. Jeg husker videoen til "Buddy Holly" var med på Windows 95-cden, og det var jo ganske revolusjonerende i 1995 at man kunne se ekte *video* på en *pc*! En ting var at man kunne se på demoer og spille spill og sånn, men det var ganske drøyt med video på CD-ROM.

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha stemmer det. Hadde jeg helt glemt. Bra detalj å huske!

      Slett