onsdag 26. desember 2012

En nerds erfaringer med Netflix

Så Netflix blei sluppet i Norge i oktober og jeg har vært kunde av tjenesten siden starten. Hva synes jeg så langt?
Jeg har ikke tv. Har stor kinosal men ikke noen tv med tilgang til tv-kanaler. Så det var opplagt at jeg ville teste ut Netflix. Jeg veit det er mange bra tv-serier der ute jeg ikke har fått med meg og jeg likte konseptet at jeg kunne enkelt og billig få tilgang til tv-innhold uten å ha en tv. Pluss at tjenesten også har filmer Men er Netflix verdt 79 kr måneden? Korte svaret er vel nja.
La meg først trekke fram det postive med Netflix. 1. Netflix er billig. 79 kr er en øl i måneden ute på byen. 2. Netflix har en enkel GUI og er lett å bruke. Både på nettbrett (ipad), pc og PS3. 3. Det er enkelt å hoppe inn igjen i en tvserie eller film du har sett på, siden tjenesten lagrer når du stopper.
Så var det de negative aspektene med Netflix 1. UTVALGET PÅ FILMER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Her må jeg utdype. Netflix gir det tilgang til mange gode filmer. Greier er at filmene er gamle, ofte mainstream og klassikere. Så er du filmnerd som meg og har sett endel filmer så er det overraskende få filmer man ikke har sett.Det er så ille at innenfor noen filmsjangere så har jeg sett opp til 95% av alle filmene. De få filmene som jeg ikke har sett er det jævelig god grunner for (les: De suger). Så utvalget suger ikke, det er mange bra filmer her men for en filmnerd som meg, som har sett og ser mye film så er det ikke så mye å hente her akkurat nå. Netflix kunne fint hatt større spenn i produksjonsår, land og sjangere i sine filmer. Heldigvis legger Netflix til nye filmer og serier så det er alltid noe jeg vil se men jeg er redd for at jeg kan se Netflix "tom". 2. Mangler mange forskjellige tvserier. Jeg har sett få tvserier så akkurat her har netflix mye å gi meg. Jeg har brukt Netflix for det meste til å se serier. Utvalget er stort nok og det er mange forskjellige tvserier tilgjennelig. Har du derimot sett mer tvserier så er sjansen stor for at du blir skuffet på utvalget. 3. Dårlig søkemuligheter. Er vanskelige å vite hva man kan søke på og bla i katalogen deres er rotete og vanskelige å si om man får virkelige sett alt Netflix tilbyr. Netflix tilbyr en algorytme som hele tiden anbefaler deg ting og strømlinjeformer innholdet man blir vist. Man sitter igjen med følelsen at man ikke får se alt fordi Netflix har bestemt at du liker en type underholding.
Så Netflix er en bra tjeneste som får til mye bra. Jeg syntes det har vært verdt pengene jeg betaler i måneden til nå men lite utvalg gjør at tjenesten har lite å fristen en film/tvserie nerd. Det er nok forskjellig materiale her for å underholde en nerd noen måneder men så er det slutt. Ser for meg at etter noen måneder så er det slutt for meg. Netflix har for lite smalt, nytt og anderledes i sin katalog for en filmnerd til at jeg gidder å betale for tjenesten i all evighet. Men dette kan forandre seg. Nye ting blir lagt til og det er ikke mange filmer eller serier jeg trenger å se i måneden før jeg synes 79 kr er tjent inn. MUBI Norge er kanskje en tjeneste som funker bedre for oss filmnerder. Det er viktig å huske at tjenesten koster bare 79 kr og det sier seg selv at det blir da vanskelig å få mye ny filmer inn der. Men jeg vil ikke har flere nye Hollywood filmer men mer alternativt, utfordrende og anderledes innhold enn det som er nå. Men for "normale" mennesker så er det mye snacks å hente her.

2 kommentarer:

  1. Har du proevd aa bruke den amerikanske Netflix tjenesten, der er utvalget mye stoerre, du maa amerikansk IP adresse etc, du finner mange oppskrifter paa nettet hvordan du kan gjoere dette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Ja du har helt rett, amerikanske Netflix har bedre utvalg. Det er bare å skaffe seg en VPN klient så får du amerikansk IP.

      Slett