torsdag 20. desember 2012

War Z - En rip-off, svindlingsforsøk eller bare et dårlig spill?

Så dataspillet WarZ blei sluppet på Steam 18. Desember. Jeg hadde omgangssyke, liker DayZ, venner ville teste ut spillet og det kostet lite. Så jeg kjøpte det. Plutselig befant jeg med i mitt en liten dataspillnerde-dramalama-nyhetssak.
Jeg liker DayZ og har skrevet om dette spillet før. Det er hardt, nådeløst og et buggete gratis mod til ARMA II. Etter å ha spilt DAYZ endel så hørte jeg rykter om et annet zombiesurvival sandbox spill med navnet WarZ som var under utvikling. Viste ingenting om det utenom at det hørtes ut som en rip-off at DayZ. Men hei, dataspill stjæler ofte fra hverandre og jeg tenke ikke mye over det. Kult vist begge spillene blei bra tenkte jeg. DAYZ blir nå utviklet til å bli et eget spill. Utviklermodellen følger Minecraft, nemlig at man kan kjøpe spillet før det er ferdig, spille det med alle bugs men prisen er redusert. Det er hvertfall det som har blitt lovet. Det er snakk om at spillet skal bli sluppet i en spillbar form nå rundt årsskiftet. WARZ hørt jeg var i Alpha status nå i høst. Så du kan tro jeg blei både nysgjerrig og overrasket når det plutselig lå ute på Steam til salgs på tirsdagen.

Spillet kostet 12 euro, det er 88 kr. Det er en uteøl koster i Oslo noen steder. Ergo ikke mye penger. Så jeg og noen venner tenkte at vi skulle teste spillet ut. Sugde det, no big deal. Det var noe å gjøre mens man ventet på DAYZ spillet (og steam julesalg). Jeg har bare spilt 2 timer. Spillet var buggete, uferdig og ganske nådeløst. For å være helt ærlig så oppfattet jeg aldri at spillet skulle være ferdig når jeg kjøpte det. Jeg trodde når jeg kjøpte det at det var en alpha utgave av spillet som jeg kunne spille mens det blei utviklet, mye fordi det var så billig og fordi jeg viste det var i alpha forsatt i November. Jeg følte ikke noe moralsk forargelse eller sinne når jeg testet det ut. Bare mer: Eh...ok, greit nok. Men kontroversen rundt spillet de siste 48 timene har vokst til enorme proposjoner og konsekvenser. Av meget gode grunner.
Både spillmedier og ordinære medier har fått med seg alt bråket. WARZ blei nemlig lansert som et ferdig spill når det kom på Steam. Med lovnader om mange egenskaper og muligheter som aldri var tilstede (noe jeg aldri fikk med meg fordi jeg bare ville teste ut spillet).
Folk trodde ikke at man skulle få et uferdig spill gjennom Steam når de kjøpte det og blei derfor naturligvis forbannet. WARZ hadde allerede lite godvilje blant nerder fordi spillet blei sett som en rein kopi av DAYZ og som et skamløst forsøk på tjene raske penger på den populære gratis moden DAYZ. Når WARZ nå blei sluppet, i en uferdig tilstand, med lovander som bare var tull og helt skandaløste mikrotransaksjoner muligheter i spillet (man må betale penger for å våkne raskt til livet igjen når man dør) så følte alle spillnerder seg snytt. Hammerpoint Interactive som lager WARZ blei avslørt som (kanskje) pengegriske kynikerne og slikt svier når nerder tar hevn. Reddit har vært full av tråder om hvor mye spillet suger, er uferdig og lover ting det ikke holder. Youtube er fulle av videoer som framviser spillet i alle sine feil og ikke minst er spillnettsteder full av ganske oppsiktvekkende opplsysninger tilknyttet spillet. Her snakker vi om bevistt falsk markedsføring, gjennbruk av mye ressureser fra et annet spill (wars inc), utestenging av spillere på forum og i spill for ingen grunn, oppsiktvekkende dårlig pr uttalelser osv. Du kan lese mye om all denne kontroversen på Forbes, Pressfire og Gamer. Spillet er nå fjernet fra Steam siden det hele begynte å bli pinlig for Valve. Spillet skulle aldri vært solgt der. Du kan også få pengene tilbake om du har kjøpt spillet gjennom Steam. Du kan lese et ganske oppsiktsvekkende intervju med Sergey Titov som er executive producer på spillet her. Virker som en lite hyggelig fyr.

Det som er det mest tragiske med det hele er at gutta, da særlig hovedhjernen Dean Hall som lagde DAYZ moden, det første spillet som alle likte og venter på stand alone spillet til som WARZ gutta prøver å tjene penger har utalt seg at man har mistet lysten til å jobbe videre med DAYZ. Dean Hall har i følge Gamespy skrevet på Reddit at blant annet "I've been pretty depressed about the whole situation. From a personal standpoint, this whole "saga" of the development made me seriously question if I wanted to be involved in the industry and I gave serious thought to cutting my losses and not being involved in the project." Fyren føler seg utbrent og kanskje også lei seg at folk kynisk prøver å tjene penger på noe han har laget. Noe som bare skaper negativtet og som ikke har noe med DAYZ å gjøre. Ganske tragisk. Du kan lese saken her.

Jeg gir faen i WARZ. Jeg har testet spillet i 2 timer, fikk ikke noe inntrykk og det kostet meg 88 kr. Jeg kommer ikke til å gidde å kreve å få penga tilbake fra Steam rett og slett fordi jeg ikke gidder å kaste bort min tid på det. Tid er det som er viktig i mitt liv, ikke penger. Selv om det er litt surt å tenke på at Hammerpoint gutta får pengene mine. Jeg håper bare at DAYZ utviklingen ikke lider under denne negative omtalene av WARZ fordi DAYZ er jeg villig til å invistere både tid og penger i. Fordi det det er gøy å bli så helvetes forbannet når du dauer etter å funnet masse bra utstyr og våpen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar