torsdag 4. april 2013

LucasArts møtte sin overmann i Disney

I går kom nyheten at Disney la ned LucasArts. Disney fikk det gamle spillfirmaet med på kjøpet når de kjøpte Star Wars imperiet av Georg Lucas. Det var en nyhet som slo hardt ned bland oss nerd. 
Nå skal det være sagt, det var en nyhet som kanskje var ventet, siden Disney hadde stoppet ansettelse av nye folk og offentliggjøring av nye og eksisterende produkter som LucasArt sjobbet på blei stoppet. Men når nyhetene sprak i går så reagerte nesten alle nerder i sjokk. Jeg må nok selv innrømme at jeg blei litt trist. Hvorfor?

LucasArts er et gammelt spillfirma (startet i 1982) og spilte du dataspill på 1980 og 1990 tallet så er sjansen stor fra at du elsket noen av spillene deres. Jeg har personlig mange barndomsminner fra veldig mange av deres spill. LucasArts sto for kvalitet. Bare selve logoen, gullmannen med kvisten eller hva det var, skapte ofte godfølelsen i meg.
Kvalitet spill innen eventyrsjangeren som Day of the Tentacle, Monkey Island 1 og 2, Grim Fandango, Sam & Max Hit the Road og Indiana Jones and the Fate of Atlantis preget alle mine barndom og oppvekst. Jeg elsket disse spillene. Jeg spilte det med kameraeter, vi lo av humoren og brukte dager på tenke på gåtene vi måtte løse for å komme videre (det var før internet). Gleden av å kjøpe de store boksene som hadde diskettene med spillet var en deilig følelse. Jeg har forsatt noen av disse spillene i mitt barndomshjem, på gutterommet. Men også LucasArts andre eventyrspill var gode som Full Throttle, Maniac Mansion og Zak McKracken and the Alien Mindbenders.
Men jeg var stor Star Wars fan når jeg vokste opp. Så LucasArts Star Wars spill var jeg utrolig gira på. Mitt første spilleventyr med Star Wars var gjennom  Star Wars: TIE Fighter. Herregud som jeg spilte det spillet. Med mus av alle ting! Men jeg elsket det. Og jeg brukte timesvis på  Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter. Men også FPS spillet Star Wars: Dark Forces var utrolig fett. På den tiden så startet jeg å like skytespill og Star Wars: Dark Forces hadde utrolig flott grafikk. Men jeg elsket også Jedi Knight spillene. Mye pågrunn av muligheten for å bedriver lightsaber kamper. Men jeg falt også dypt og hardt for det mørke FPS spillet Star Wars: Republic Commando. Så mye at jeg lagde en reportasje om spillet på studentradion i Trondheim.

Nå skal saken sies at LucasArts gav også ut mye drittspill i Star Wars universet men jeg spilte forsatt mange av spille som:
Star Wars Episode I: Racer
Star Wars: Battlefront
Star Wars: Empire at War
Star Wars: Episode I: Battle for Naboo

Men LucasArts hadde også noen andre spill som ikke var Star Wars eller eventyrspill. Særlig FPS spillet Outlaws spilte jeg mye med venner. Det var mitt første westernskytespill. Og jeg digget det. Men jeg eide også Zombies Ate My Neighbors på SNES. Et spill jeg aldri runnet for det var for vanskelige. Men drittfett spill.

Så nå er LucasArts vekk som spillutvikler. Firmaet består men nå skal de lisensiere vekk spillproduksjonene. Eneste som er igjen er logoen. Lurer på hva sjefen selv, Georg Lucas mener om dette. Viste han at dette ville komme? Synes han det er leit. Jeg synes det er trist at LucasArts er vekk som utvikler men det var lenge siden de hadde laget noe bra spill . Star Wars: The Force Unleashed spilte jeg bare noen timer. Men alle var gira for Star Wars 1313. Vi får vel aldri se det spillet nå.  
Uansett, nedleggelsen av LucasArts føles litt som noen legger ned min barndom. Så det er mye nostalgi rundt dette firmaet og alle spillnerder sitter nå og mimrer. Youtube er full av slike videoer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar