onsdag 15. mai 2013

10 tegn på at du har blitt for gammel for Hollywoods blockbustere

Sommeren er rett rundt hjørnet og det er også mange store Hollywoods blockbustere. Noe som var en big deal for meg før men de siste årene så merker jeg at jeg har blitt lunken til disse filmene. Hva er greia?
Det er sjeldent jeg ser en Blockbuster idag og liker den. Eller at jeg gleder meg til å se de. Ofte så ser jeg de pågrunn av jobben, ikke fordi jeg vil. Og i det siste så har jeg syntes de vært dumme, kjedelige og dårlige. Filmer som jeg er sikker på at jeg hadde likte mye bedre om jeg var 10-15 år yngre. Nå er det ikke en hemmelighet at disse filmene er laget for en ung demografi og siden jeg er over 30 så treffer ikke slike filmer meg lengre. Så her har du mine 10 tegn på at du har blitt for gammel for Hollywoods spektakulære sommerfilmer.

1. CGI ser falsk og teit ut.
Alle blockbustere bruker mye CGI for tiden. Mange scener, monstre og effekter blir laget i datamaskiner. Fra bakgrunner, figurer og action. Mye pågrunn av at slike filmer hele tiden skal vise usannsynlige action og fantastiske settinger. Så må man kjøre på med CGI. Og det ser ofte veldig fake ut i mine gamle øyne. Som alt er laget i plastikk og du føler du faller ned i The uncanny vally hele tiden så du får magesug. Hva skjedd med å bruke stuntmenn? Eller faens lage kulisser for hånd? Man greier jo for faen ikke å lage blodsprut lengre på settet men må lage det i en pc! Heldigvis er det noen filmer som greier å lage bra CGI som er meget godt integrert i virkeligheten man har filmet i. Som District 9 eller Moon. Men ofte så er CGI en dårlig laget, dårlig integrert (narrativt og effektmessig) og unødvendig. Hvem gidder å se store CGI roboter sloss i CGI byer? Da spiller jeg heller et dataspill!

2. Du savner vold, sex og banning

Alt har blitt så forbannet barnsikkert i disse filmene. I USA så skal alt har ratingen PG 13. Det betyr ikke noen banning, grov vold eller sex. Faens action filmer skal være voldelige og fæle. Hvem har lyst til å se Die Hard uten banning og store, blodige kulehull? Jeg vil se pupper mens helten banner og steiker i action blockbustere! Heldigvis så har man fått filmer som går imot denne trenden som Rambo 4 og The Expendables men forsatt så er nesten alle slike filmer så utrolig barnevennlige.

3. Du reagere på plott hull og syltynne karakterer.

Mange sjangerformater som blockbustere bruker har aldri hatt noe krav om en god historie eller dype karakterer. Men nå for tiden greier ikke disse filmene å følge Hero's journey engang i struktur som gir deg noe å henge action og CGI på. Iron man 3 var en slik film. Her er skurken bare ond (alle veit at tegneserie skurker må ha en motivasjon for det han gjør og hvorfor han har blitt sånn). Hoved- og bi- karakterene har bare 1 karaktertrekk og løper fra en actionscene til en annen på jakt etter en fucking McGuffin som en 10 åring kunne funnet på. Jeg krever ikke mye, men hvertfall en liten utvikling i hovedkarakteren, noe motivasjon for konflikten som går dypere enn at helten er god og skurken ond og helst at historien skal henge sammen. Hva faen var greie med at Iron man dressen måtte lades opp? Var det ikke energimotoren i brystet til Stark som gav den strøm? Og hvorfor bare fjernet han motoren i brystet sånn helt ut av det blå i siste scene? Og hva skjedde med Potts og Stark? FAEN!!!!!!

4. Populærmusikken suger på soundtracket

Så og si all populærmusikk i blockbustere får deg til å bli kvalm. Enten så er det overprodusert rock eller metal som er så kjedelig og glatt eller så er det noe popdritt som er full av autotuning. Du hører ikke på listemusikk lengre fordi du er blitt for gammel og slike filmer er full av Linken Park og Justin Bieber. Hadde bare blitt brukt på rulleteksten men neida, faenskapet skal bli spilt i selve filmen.

5. Du har lyst til banke dine medkinogangere

Går du på kino for å se en blockbuster så er den full av 15-20 åringer som sitter og fikler med mobilen sin hele filmen igjennom og oppdatere sosiale medier. De har evnen til å fokusere som en 10 åring på sukker. Ikke nok med at de lyser opp hele kinosalen og er urolige, de kler seg også som noen idioter. Du innser at du ikke har noe tilfelles med den yngre generasjonen og gleder deg til å bli gammel sur mann som kan klage på ungdommen.

6. Klippingen og kameraføringen suger balle.

Nesten all action i disse filmene er ødelagt av shakycam og så rask klipping at du kun får med deg fargene på det som skjer. Trenden i Hollywood er at jo mer fart man har i kameraet og rask klipping, jo mer heseblesende. MEN JEG ER HER FOR Å SE ACTION, IKKE SE ET JÆVLA FARGESPILL! Dagens skuespillere kan heller ikke utføre actionscener eller så bruker scenene så mye CGI at filmene må klippe så mye i actionscener for å ikke avsløre hvor mye juks og fanteri de bruker. Til og med bra film som Batman Begins hadde helt forjævelig klipping. Heldigvis blei det bedre i Dark Knight og Rises.

7. Du er lei av oppfølgere, reboots, remakes og reimaginings.

Dette er selvforklarende. Du vil se noe originalt, ikke bare at man gulper opp ting man har sett før. Og la noen serier ligge i fred. Du blir fysisk kvalm av titler med tall etter seg.

8. Trailere gir deg ingenting lengre.

Før så elsket du å se trailere til nye blockbustere og glede deg til filmen. Nå trekker du bare på skuldrene og gir faen. Trailerne er full av CGI, drittmusikk og historier som ikke virker fengende. Det er såklart noen filmer som virker spennende men du blir nesten alltid skuffet. Pluss trailerne viser alle de bra scenene og du innser når du ser filmen at filmen faktisk ikke har mer på lagret enn det du har sett i traileren. 


9. Skuespilleren gir deg ikke noen presentasjoner å bli blendet av lengre. 
Den nye generasjonen skuespillere som spiller i slike filmer gir ofte dårlige presentasjoner. De er mer modeller enn skuespillere. De er blikkfang, ikke utøver av et yrke. Men ofte er det ikke deres feil men manus. Man har ikke noe å spille på. Mange av skuespillerne som Tom Cruise, Johnny Depp, Leonardo DiCaprio, Hugh Jackman osv kan spille men har ikke noe å gå på. Og ikke la meg starte på de kvinnelige skuespillerne. 


10.  Du gleder deg ikke lengre til å se Hollywoods blockbusters

Men det største symptomet på at du er blitt for gammel er at du ikke gleder deg til slike Hollywood filmer. Du blir ikke bitt av hypen, går ikke å ser filmen første helgen, leser ikke om den eller diskuterer den med venner. Du gir bare rett og slett faen fordi den ikke har noe å tilby deg lengre. Du vil heller se en god film fra Sør Korea hvor de faktisk har en bra historie, mye vold og sexscener.

Ps: Og du liker ikke 3D og synes det er noe tull som ikke tilfører filmen noe verdens ting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar