fredag 24. mai 2013

Nerds tanker om PS4 og Xbox One (og litt om WiiU)

Microsoft avdekket den nye Xboxen denne uka. Da var alle neste generasjon spillkonsoller framvist. Men hvorfor føler jeg at det var et antiklimaks.
La meg først få lov til å understreke at jeg aldri har vært noen konsoll mann. Første spillmaskin jeg eide var en Game and watch. Så var det Atari 2600. Etter den blei det Commandore 64 og så en SNES. Så var neste kjøp en pc. Siden det har jeg vært en pc mann utenom en Gameboy og DS. Jeg kjøpte først en PS3 før 2 år siden. Først og fremst fordi jeg skulle ha en billig BluRay spiller. Så jeg var aldri gira over de nye spillmaskinene som skulle komme.

Når Sony lanserte sin PS4 så var hele spillbransjen avventende etterpå. Buzzen var lavmælt og ingen blei vel "blow away" av det Sony viste fram. Det var lite nytt under solen og var vel lite som føltes next gen med maskinen. Men de viste fram mange spill og PS4 virker som en spillsentrert maskin. Personlig så syntes jeg at PS4 så grei nok ut men var ikke akkurat i fyr og flamme etter pressekonferansen.

Denne uka av det Microsoft sin tur og gjett om PS4 sin pressekonferanse plutselig blei mye bedre i retro prespektiv. Microsoft må virkelig hatt en blåmandag etter sin framvisning. Det som burde ha vært en god mulighet for Microsoft blåse oss av stolen, fikk heller en hel spillbransje til å sette seg på bakbeina. Navnet var teit, konferansen handlet nesten kun om Xbox som tv og tjenestemaskin. Det var få spill, null gameplay og maskinen så ut som en VHS maskin fra 1990 tallet. Nettet var full av memes etterpå. Alt fra Call of Duty bikkja til rasende kommentarer på spillnettsteder. Ikke nok med at presentasjon sugde, så var det så mange spørsmål om "allways on" og sperre på brukt spill som aldri blei godt besvart. Du kan lese Kotaku kommentar her med tittelen That Xbox One Reveal Sure Was A Disaster, Huh? og Gamesutra har en annen som du kan lese her med tittelen Xbox One is a desperate prayer to stop time. Gamasutra artikkelen må virkelige gjøre vondt for MS siden dette er et respektert bransjested. Her er noen andre morsomme reaksjoner.


Nå er reaksjonene rundt Xbox One kanskje noe hard. Wired hadde en flott artikkel som satte alt i bra perspektiv. Du kan lese den her. Rune Fjeld Olsen i VG hadde noen av de samme tanker og du kan lese de her.  

Så alle neste generasjon konsoller er ute og ingen setter verden i brann. WiiU selger dårlig, ingen lager spill til den og hardwaren er ikke bra. Både PS4 og Xbox One ser ut til å bli kraftig maskiner som kommer til å gi bra grafikk og lyd men det er ikke et kvantesprang. Begge maskinene kommer til å tilby mange tjenester som ikke har noe med spill. Så de starter å ligne mer og mer en pc. Man kan lure på om dette er siste generasjon med konsoller. 

Personlig så kommer jeg ikke til å kjøpe noen ny konsoll i år. Jeg har kjøpt ny pc i vår som virkelig river hardt. Har problemer med å se for meg at noen konsoll kan slå den når det kommer grafikk og kontroll. Pluss jeg elsker Steam når det gjelder pris. Jeg liker ikke konsoll kontrollenheter selv om det er noen spill som er kule å spille på lerret med håndkontroll. Nå har både PS4 og Xbox One mange egenskaper og mulig funksjoner som kommer til å bli forklart og vist fram som er spennende. Jeg liker virkelige Xbox one sitt nye Kinect og liker PS4 fokus på indispill og hardcore spillopplevelser. Men jeg kommer til å vente til 2014 til jeg kjøper, etter det har gått en tid. Da får man se hvordan "word of mouth" er på internets nerdesteder om de forskjellige spillkonsollene. Jeg er hvertfall glad jeg ikke kjøpte WiiU med en gang. Men jeg antar fanboys gjør seg klar til krig. Blir uansett spennende med nye konsoller selv om jeg har lave forventinger etter dårlig pressekonferanser. Hva synes du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar