onsdag 2. oktober 2013

Tom Clancy og hans spillserier

Idag kom meldingen om at forfatteren Tom Clancy er død i en alder av 66. Tom Clancy var en kjent spenningsforfatter som mange av hans bøker blei filmatisert av Hollywood. Noen gode og noen dårlige. Men Tom Clancy gav også opphav til mange bra dataspill.
Personlig har jeg bare lest en Tom Clancy bok og det var Rainbow Six. Grunnen til det var fordi jeg elsket spillet Rainbow Six. Tom Clancy og Doug Littlejohns skapte i 1996 Red Storm Entertainment. 2 år etter kom det taktiske skytespillet Rainbow Six. Det var det første virkelige taktiske FPS spillet. Jeg elsket det og så gjorde mine kamerater. Vi spilte det i timesvis. I 2000 kom Rainbow Six: Rogue Spear som vi spilte enda mer. Faktisk så fikk jeg kjeft av min kameraet i helgen fordi jeg ikke husket layouten til kartene. Så mye spilte vi Rainbow Six spillene. I tillegg så rippet vi lydeffektene fra spillet til actionfilmene vi lagde på fritiden. Så jeg og kameratene mine var store fan av Tom Clancy sine spill på denne tiden. Du kan lese en bra artikkel om Red Storm her på IGN.
Jeg har også spilt masse Tom Clancy's Ghost Recon spillene og Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas spillene. Selv om de forskjellige spillseriene har tapt seg litt så er de forsatt bra. De var full av action men mer realistiske. Vi som hadde en militær bakgrunn eller interessert i militære våpen og taktikk fikk våre behov tilfredsstilt.

Nå var aldri Tom Clancy en spilldesigner eller gamer. Han leide ut navnet sitt og kom opp med scenarioer som spillfirmaer lagde spill basert på. Det var ikke bare Red Storm Entertainment som lagde Tom Clancy spill.  Splinter Cell serien blei enormt populært og var snikespill. To H.A.W.X spill blei laget som var flysimulatorer. EndWar spillserien var RTS sjangeren. Ikke alle spillene var like bra eller blei like populære. Men jeg har spilte alle spillene med Tom Clancys navn på utenom Endwar serien. Du kan si at jeg er en Tom Clancy spillfan selv om jeg egentlig aldri har tenkt på meg som det.

Spørsmålet er hva skjer nå med alle Tom Clancy spillseriene. De er populære og har mange fans. Mest sannsynlig kommer spillene forsatt til å bli laget. Spørsmålet er om vi kommer til å få noen nye spillserier med Tom Clancys navn på. Det lovende The Divison MMO som kommer snart ser utrolig bra ut. Jeg håper det blir en perfekt hyllest til Tom Clancy og alle de flott spillseriene mannen gav liv til gjennom sin fortellerkunst. Selv om Tom Clancy først og fremst var en suksessfull forfatter så kommer jeg som dataspillnerd huske han for sine flotte spill med hans navn på.      
PS: Du kan lese Polygon sin omtale av Tom Clancy og hans spill her. Vist nok har Ubisoft kjøpt rettighetene til å bruke hans navn på dataspill for framtiden så vi får kanskje noen nye spillserier allikavel. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar