lørdag 13. juni 2015

Fiks gamle spillmaskiner - Ikke kast de!

Så du har lyst på spill litt på dine gamle spillmaskiner men den funker ikke. Så du tenker at det toget var gått og vil kaste den gamle dingsen fra 80-90 tallet. Men vent, alt er ikke tapt!

Jeg har i det siste rotet litt med å fikse gamle spillmaskiner. Særlig bærbare. Spillmaskiner fra gamle dager er ikke nødvendigvis så vanskelige å fikse selv. Jeg har ikke noe teknisk kunnskap men ved hjelp av google, youtube, ebay og litt fikling er det mulig å få liv i sin gamle spillmaskin. Det er også mulig å få fjernet all skitten og byttet ut deler som er slitt.

Når en maskin ikke fungere, så er det viktig å google. Kanskje maskinen din har en kjent feil som oppstår. Slik som Segas Game Gear er kjent for at dets kondensatorer lekker og må bli skiftet. Da finner du ofte framgangsmåter for å fikse dette på nettet og kanskje er det lett å skaffe deler på ebay. Jeg kjøpte selv en ødelagt Game Gear på finn og håpte på at det var et problem jeg kunne løse. Her fant jeg ut at det var kondensatorene som var ødelagt og kjøpte nye på ebay til noen tiere. Så var det å kjøpe det loddejern og se noen filmer på youtube. Etter litt roting og feilprøving, fikk jeg liv igjen i maskinen. Pluss jeg fikk den rengjort og pusset. Et eksempel på at det er håp for ødelagte maskiner.
Kondensatorene måtte bytte ved hjelp av lodding
Funker fint etter litt jobb
Et annet eksempel var at jeg kjøpte en gameboy color på finn til 80 kr. Skjermen funket ikke. Men alle Gameboyene har en kjent feil med skjermen som man kan fikse med et loddejern. Dog denne gangen var feilen så alvorlig at jeg fikk ikke fikset det. Så du tenker jeg hadde kastet bort 80 kr? Feil! Du kan kjøpe slike skjermer på ebay for 60 kr. Etter noen uker fikk jeg en ny og kunne skifte ut skjermen, rense hele Gameboyen og alt funket fint. Gameboy Color koster ofter 400 kr i god stand, så da fikk jeg en ny Gameboy for 150 kr. Røverkjøp.  
Klar for å fikse en GameBoy Color
Skjermen gikk ikke ann å fikse med å lodde tilbake koblingene



Ny skjerm fra Ebay til 60 kr

Alt funker fint!

Flott Gameboy Color som alt funker med takk være litt fikling
Det er noen ting som er viktig å tenke på når man kjøper ødelagt utstyr på nettet. Nemlig det er en sjanse for at feilen er så alvorlig at du ikke kan fikse den selv eller med deler fra Ebay. Det er alltid en sjanse å ta. Pluss at spillmaskiner som er sjeldne er det ikke lett å finne deler eller hjelp til å fikse på nettet. Ergo vil jeg anbefale deg til å tenke at du egentlig har tapt pengene når du kjøper slikt. Så ikke bruk mye penger eller bli skuffet om du ikke får reparasjonen til å fungere. Pluss det lønner seg å ta tid, se videoer på youtube (gjerne mens du jobber) og ikke vær redd for å teste ut ting.

Har du derimot ødelagte spillmaskiner du ikke vil fikse selv, så ikke kast de. Legg de ut på nettet, slik at personer som meg kan kjøpe de. Men ikke gå gal på pris. Når du ikke veit feilen, så er det et sjansespill for kjøperen. En fin regel er at man selger for hvertfall 1/3 av prisen når det er feilvare og tilstanden ser bra ut. Er spillmaskinen godt brukt og ødelagt, så anbefaler jeg gibort pris. Folk er ikke dumme. Du gjør ikke dette for å tjene penger men for å gi spillmaskinen din nytt liv når du selv ikke kan gjøre det.

Har derimot spillmaskinen din slitte deler eller ødelagte knapper, så finner man lett nye på ebay og da er det bare å forsiktig skru maskinen fra hverandre og bytte de ut. Ofte er dette enkelt å gjøre. Men vær nøye på hvor skruer skal inn tilbake og ikke brukt makt. Se ofte en video på youtube fordi ofte må ting bli tatt fra hverandre på bestemte måter for å ikke bli brekt.

Lykke til med å fikse din spillmaskin.




2 kommentarer:

  1. Har en gameboy color hvor spillet har blitt satt i feil vei og sitter nå bom fast. Tips til hvordan å få det ut? Mulig å reparere den?

    SvarSlett
  2. Det er fullt mulig å reparere ja. Jeg ville bare skrudd den fram hverandre og sett om du kan få bedre tak på spillet og få det ut. https://www.instructables.com/Taking-apart-a-Nintendo-Gameboy/

    SvarSlett