fredag 16. april 2010

Steam - Erfaringer fra en nerd

Jeg kjøpte nettopp Star Wars The Force Unleashed Ultimate Sith Edition for ca 110 kr via Steam. Flott helgeunderholding og et kupp prismessig. Men det slo meg, jeg har brukt Steam mye og lenge. Hva synes jeg egentlig om denne tjenesten som mange mener kan redde og er framtiden for spill på pcer?

For det første burde jeg forklare hva Steam er for noe for de som ikke kjenner programmet. Det er et digitalt distribusjonskanal, flerspiller og kommunikasjons plattform utviklet av Valve (les mer om Steam her). Du veit, Valve, spillfirmaet som har laget Half-life spillene, Left4Dead spillene og Team Fortress 2. Et spillfirma som er berømt for sine bra spill, innovative ideer og meget god spiller fokus. Personlig digger jeg firmaet fordi greier å ha to tanker i hodet samtidig. Tjene penger og gi spillere gode opplevelser og tilbud. Jeg velger å påstå at slik blir det når nerder kontrollerer alle ledd av en spillproduksjon, fra konstruksjon til distribusjon. Uansett, Steam blei sluppet i slutten av 2003. Det er gratis å bruke Steam. Du bare laster en liten klient, lager en konto og så kan du laste ned spill, snakke med andre spillere og delta i Steam sitt community.Jeg joinet steam i november 19, 2004. Det var når jeg kjøpte Half-life 2. Spillet krevde at jeg gikk online, laget en Steam konto og aktiverte det der. Det var for å forhindre piratkopiering. Dette irriterte meg enormt siden jeg hadde problemer med internet på den tiden. Pluss jeg følte det var et forsøk på overvåke og tvinge meg til en bestemt teknologisk plattform. Jeg husker jeg anmeldte Half-life 2 i Studentradion i Trondheim hvor jeg understreket at jeg håpet at en slik form for DRM aldri kom til å bli vanlig. Så naiv var jeg. Nå er jo DRM blitt 100 ganger verre, som Ubisoft siste DRM påfunn beviser.

Uansett, jeg begynte for alvor å bruke steam i 2007 når jeg fant ut at de solgte mange spill der rimelig billig. Det er ikke noe toll eller MVA på spillene siden det er digitale. I tillegg har Steam billig salg på spill. Som det nevnte Star Wars spillet var prisen 50% satt ned. Slikt skjer ofte på Steam! Du kjøper ikke noe fysisk produkt så du sparer plass. Det er også rimelig enkelt å kjøpe, spillene var mye mer rimelige enn å kjøpe i butikk og du slapp å stikke til en butikk. Bare lastet spillene ned. Dette synes jeg er en stor fordel med Steam. Jeg kan bare kjøpe spillet og om noen timer så ligger det på harddisken min. Steam patcher også automatisk opp spillene, slik at du slipper å tenke på det.

En annen ting jeg synes er genialt, er at spillene dine blir lagret på din konto, så har du flere pcer (noe jeg har) kan du laste de ned og spille på dine andre pcer (bare ikke samtidig). Spillene blir også lagret på din konto, så du kan slette de fra harddiske og laste de ned en annen gang om du vil spille de mer. Du trenger ikke å være online for å spille spillene du har kjøpt. Det finnes et offline modus.

Du kan legge til venner på Steam, litt som MSN. Her kan du chatte med folk og du kan se hva de spiller. Se for deg jeg logger på en kveld og ser på vennelisten min at Bård og Rune spiller CODMW 2. Jeg bare hopper inn i spillet og joiner de. Enkelt og greit. Steam har også mange achievements til sine spill (om du bryr deg om slikt). User Interface på Steam er også greit nok. Du finner lett fram selv om det kunne vært bedre (ny UI kommer vist nå).Når det kommer til det negative, så er forsatt spillene på steam litt for dyre. Nye spill koster nesten det samme som i butikk (ofte 400 kr). Det er for dyrt! Det var billigere før men alle spillene blei plutselig i 2008 gjort om til euro og da blei alt dyrere. Nedlastingstidene er også ikke helt supre. rundt 450 kb/s er det jeg får. Bra men kunne vært bedre. I tillegg så er det jo alltid usikkermomentet om hva skjer om Steam blir stengt? Mister du alle spillene din da? Hva slags rettigheter har du? Hvem veit?

Jeg er en fornøyd Steam bruker. Har kjøpt over 30 spill der og ofte kjøpt de når det var på billig salg. Jeg piratkopierte spill mye mer før på pc men har i det siste sluttet helt fordi Steam tilbyr ofte mange av de samme spillene enkelt, uten mye DRM som forsurer spillopplevelsen og det er ofte billig. Mange i spillbransjen snakker om at Steam og andre digitale nedlastningstjenester kan redde dataspill på pc. Jeg veit ikke om dette stemmer men det virker som en vei å gå.

Akkurat nå venter jeg på at Star Wars The Force Unlashed skal bli ferdig lastet ned. Er på 45 % nå! KOM IGJEN!!! LAST NED FORTERE!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar