torsdag 17. februar 2011

Mega man - Blast from the past

Det finnes ganske mange ikoniske dataspill figurer. Noen er nye mens andre er gamle. En som har vært med siden 1980-tallet er Mega Man (eller Rockman som han heter i Asia). Det har kommet tonnevis av spill med Mega Man (i følge wikipedia over 50 titler). Jeg brukte mye av min tid på spille Mega man spill på mine Nintendo maskiner, da særlig på Gameboy. Det som jeg personlig digget med spillene var musikken og brettdesignet. Spillene var også kjent for å være notoriske vanskelige og nådeløse. Særlig bossmekanismen var knall hard. Mega man må banke mange bosser. Såkalte robotmasters.Hele greia med Mega man er at han må banke bosser og så får han våpenet bossen hadde. Men greie er at du kan velge hvilken rekkefølge bossene kommer i. Og bossene følger stein-saks-papir metoden. Ergo, du trenger våpenet til en boss for å slå en annen. Så roter du i rekkefølgen så kan du møte din 3 boss etter 2 timer og det er fysisk umulig å slå han (vel, nesten) fordi du trenger et våpen fra en boss du ikke har tatt enda. Og det er faen meg ikke noe hint i hvilken rekkefølge du skal møte bossene i. Vel, det er noen da, som at Snow man burde du kanskje møte etter at du bare banka Fire man. Herregud om jeg har forbannet Mega man spillene opp og ned for dette. Men det er en del av sjarmen. Nå kan man bare gå på internet og lese hvem man skal banke først. Men Mega man har alltid vært litt latterlig når det kommer til sine bosser. For hvert nytt spill, måtte man komme på nye bosser. Såklart begynte man å gå tom for ideer så noen Mega Man bosser er rimelig latterlig. Min personlig hatobjekt er Tomahawk Man. Han suger hardt. Screwattack har hatt en topp 10 kåring over de verste robotmasters i alle Mega man spillene. Du kan se videoen her eller under. .
Collegehumor har også laget en ganske morsom liten snutt om Mega Man sine bosser. Hvordan kreativitet kan gå på tomgang noen ganger. Se den her eller under.

Så har du jo såklart Dr. Wily. Selve bad guyen i Mega Man spillene. Dette er den gale doktoren som lager alle bossrobotene og han har virkelig lyst til å drepe Mega Man. For å være helt ærlig så har jeg aldri giddi å finne ut hvem Wily er og hva som er greia hans. Jeg veit at det finnes både tv serier og tegneserier som forklare ting bra men jeg gir faen. På spillene til NES'en kan jeg aldri huske det var noe historie. Dr. Wily er en gal doktor og lager roboter basert på temaer. Greit nok. Han ser litt kul ut da, på en klisje måte. Antar han har en god grunn til å ville drepe Mega man. Men robotene hans hadde alltid en designflaw som gjorde at de blei banka. Om og om igjen. Fyren lærte aldri. Fant en artig kortfilm om akkurat dette problemet. Her virker det som Dr. Wily har lært etter 25 år med fail. Se filmen her eller under.

Men Mega Man er rå og spillene er bra. Selv de nye spillene som er lagt som gamle 1980-talls utgavene er overraskende bra. Selv om de er vanskelige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar