mandag 5. september 2011

Minecraft - svensk indie som blei allemannseie

Jeg har prøvd å unngå Minecraft siden jeg hørte om det. Fordi det har fått rykte på seg for å være et tidsluk uten like. Noe som er litt skremmende med tanke på at spillet forsatt er i beta og skal bli sluppet nå i november 2011.Selv om Minecraft egentlig ikke er ferdig enda så har det solgt over 3 millioner enheter. Du kan kjøpe spillet og spille det mens det blir utviklet. Det ser noe om spillets kvaliteter når folk både kjøper et uferdig spill og bruker timevis på det. Men Minecraft er vel strengt tatt ikke noe spill. Det minner mer om Sim enn et tradisjonelt spill mer regler og mål. Det blir omtalt som "sandbox building indie video game". Hele spillet går ut på at du springer rundt i en blokkverden og lager ting. Det er hardt arbeid og farlig fordi både edderkopper, zombier, skjeletter og selvmordsbusker jakter på deg om natten. Du kan se Ben "Yahtzee" Croshaw morsomme anmeldelse her om du vil vite mer eller se den under.

Minecraft er egentlig et lite enmannsprodusert spill av den svenske Markus "Notch" Persson. Fyren er 32 år og har nok skyt gullfuglen. Du kan se en liten dokumentar om fyren og Minecraft her eller under. Filmen er faktisk ganske gøy om du er interessert i hvordan man lager dataspill og bransjen.

Minecraft har blitt et fenomen. At et produkt laget av en mann, i Sverige har fått en så stor plass i den internasjonale nerdekulturen (og popkulturen) er rimelig tøft. Internett er fulle av bilder, filmer og sanger om Minecraft. Her kan du blant annet se en musikkvideo om spillet eller under.

Eller hva om Minecraft universet kom på det store lerret, hvordan hadde det sett ut. Du kan se en trailer til noen som har gjort nettopp dette. Traileren heter MINECRAFT: The Last Minecart og er rimelig kul. Du kan se den her eller under.

Eller hva med en musikkvideo i RL med avatarer fra Minecraft. Musikken og videoen minner meg litt om Daft Punk video. Du kan se den her eller under.

Til slutt må jeg si at jeg har blitt en stor fan av musikken i Minecraft. Den er laget av en fyr som kaller seg C418. Jeg blei hoppende glad i går når jeg fant ut at han har slippet et soundtrack fra spillet. Du finner det på Spotify. Her er koden. Albumet heter Mincraft - Volume Alpha. Musikken er rolig, nesten sår og passer flott i høstregnet. Du kan høre en av mine favoritt sanger her eller under.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar