fredag 15. mars 2013

Jeg vil spille Simcity men liker ikke å bli rævkjørt

Jeg elsker Simcity spillene. Hadde Simcity vært en kvinne, hadde jeg gifte meg med henne. Det nye Simcity kom nå 7. mars. Så hvorfor spiller jeg ikke spillet? 
Du må ha levd under en stein de to siste ukene om du ikke har fått med deg alt bråket rundt Simcity. Spillet, som lar deg byggen og administrerer en by har vært plaget med kontroverser. For det første så må du alltid være online for å spille det, du spillere på servere på nettet og spillet er designet rundt multuplayer selv om Simcity har alltid vært et utpreget singelplayer spill. Når spillet blei lansert så fikk ikke folk spille, folk mistet savegames osv. "Alle" mener kravet om og alltid være online er en form for DRM. Selv benekter EA det selv om alt tyder på at de juger. Så fans er forbannet og det er lenge siden et dataspill har fått så mye pepper.

Jeg var gira med tanken på et nytt Simcity. Men jeg var skeptisk til hele multiplayer - alltid online design valget. Så jeg kjøpte ikke spillet. Mye pågrunn av at jeg var opptatt når det blei gitt ut. Så når hele kontroversen rundt spillet blei rullet ut så blei jeg lei meg. Fordi jeg føler at jeg har lyst til å spille Simcity men jeg orker ikke når det er så mye bråk rundt det. Jeg antar jeg kunne ha kjøpt det idag siden alle start problemene er fikset men forsatt så er spillet et DRM helvete. 
Jeg skal ikke gå inn på hele dataspill-DRM debatten. Folk må få lov til å beskytte sine produkter men jeg er lei av å bli straffet fordi jeg velger å kjøpe et produkt lovlig. Du veit, slike dumme trailer om at du ikke skal piratkopiere filmer som du ikke kan hoppe over på den LOVLIGE kjøpte filmen du ser på. Slikt er for dumt. Dataspillbransjen sliter med å knekke koden til å beskytte sine produkter fra piratkopiering. Jeg føler for ofte at jeg blir rævkjørt av produsentene fordi jeg kjøper et lovlig produkt. Takk være slik overivrighet til å beskytte sine produkter så jager man vekk folk som vil kjøpe produktet. Jeg vil spille Simcity men synes hele alltid online-spille på server-ikke aleine spillmodus blir for dumt. Så jeg blir skuffet og orker ikke å kjøpe spillet. Jeg blir ikke moralsk forarget, sier at jeg boikotter spillet osv. Jeg bare mister all lyst til å spille spillet og bruker mine penger på andre nerdeting.

Men jeg håper at EA kommer til sansene og gir Simcity en patch som fikser problemet. Som gjør at man kan spille off-line og slippe alt maset. Jeg er for gammel og opptatt til å få et anfall av nerdrage over slike ting lengre. Dog internet er full av sinna nerder om dagen. Som gode gamel Francis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar