torsdag 16. januar 2014

Boktips: Altered Carbon

Jeg er en liten Sci Fi nerd. Når jeg vokste opp så elsket jeg å lese slike bøker. Når jeg blei voksen så falt jeg litt av lasset men liker å dra opp en bok fra sjangeren nå og da og sjekke hva som skjer. Siden Jon Bing dessverre døde denne uken så tenkte jeg å tipse om en bra sci fi bok for å hedre hans minne. Fabelprosa FTW!
Altered Carbon er en relativt ny sci fi bok. Når jeg mener relativt ny så mener jeg at den kom i 2002. Den er skrevet av Richard K. Morgan. Det er forfatterens første bok og fyren traff blink på første forsøk. Boken er en cyberpunk roman blandet med mye film noir. Her følger Morgan William Gibsons fotspor men går nye veier i en kjent skog. Hooken til historien er at i framtiden så kan menneskers personligheter bli digitalt lagret og lastet ned i ny kropper om din gamle dør. Altså hele din bevissthet kan bli lagret og overført. Du kan i teorien være udødelig. Disse nye kroppen blir kalt for "sleeves". Men nye kropp koster penger og mange har ikke råd til det. Så du blir lagret på harddisk isteden for å dra til himmelen når du "dør". Eller blir puttet i en billig, syntetisk kropp isteden for ekte kropper av blod og kjøtt. Skille mellom fattig og rik kommer med andre ord til uttrykk på andre måter i framtiden. Anit-helten Takeshi Kovacs som er hovedperson i boken er en slags leiesoldat/detektiv som blir drept i starten i et oppgjør med purken på en fremmede planet. Det er ikke første gang han dør og han våkner opp på jorden i en ny kropp. Denne gangen i kroppen til en politimann som er blitt sendt i fengsel. I framtiden så må man gå et virtuelt fengsel om man er slem. Personligheten blir lastet opp i VR og kroppen fryst ned. Og kroppen blir kanskje leid ut av fengselvesenet for å tjente litt penger. Kovacs har blitt puttet i en kropp på jorden for å etterforske et mord på en rik mann. Mann som blei drept lurer på hvorfor siden han ikke kan huske hva som skjedde. Personligheten til rike folk blir tatt backup av hver dag men dør man før backupen så forsvinner 24 timer med hukommelse.

Resten av historien er spennende og hele "du kan ikke dø" premisset er fiffig og gir en fin vri på historien. Pluss det er masse vold og sex som er gjort smakfullt. Dette er en historie jeg føler Hollywood kommer til å prøve å voldta, så lese boken fort før Tom Cruise spiller hovedrollen en dag.

Boken er så bra at jeg føler jeg burde lese mer av Richard K. Morgan siden han har såklart skrevet flere bøker i samme stil (og lagd noen Marvel tegneserier om du liker sånt)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar