onsdag 4. april 2018

Jeg har ikke sett Ready Player One og jeg gruer meg til å se den

Jeg er stor fan av boka Ready Player One. Av en eller annen grunn traff boka meg hardt. Jeg startet å lese fra starten igjen med en gang jeg var ferdig med den. Du kan lese om hva jeg syntes om boka her. Såklart har Hollywood laget film av boka og den hadde premiere 30 Mars i Norge. Du skulle tro at jeg som er hardbarka nerd og fan av boka (og liker Steven Spielberg sine filmer), skulle ha sett filmen for lenge siden. Men jeg er tvert imot meget skeptisk.
Med en gang jeg hørte at boka skulle bli filmatisert, så tenkte jeg at det ikke går. Siden stor deler av filmen foregår i en VR virkelighet kalt OASIS. Det betyr at en film må også visualisere denne verden og sjansen er stor for at alt vil bli gjort med CGI, altså datagrafikk. Så jeg kommer til å sitte med følelsen under hele filmen å se på renda cutscene fra et dataspill. Såklart så blei alle mine redsler bekreftet når jeg så trailerne til filmen. Du kan se en her eller under.  

 Jo eldre jeg blir, jo mer misliker jeg filmer som bruke mye computer generated imagry, altså datagrafikk. Det er sjeldent det ser bra ut eller er brukt bra. Jeg mener, se på bildet fra filmen. Mener du dette ser bra ut? Ser jo ut som en skjermdump fra Final Fantasy!
Joa, deler av filmen ser grei ut. Når det er mennesker på skjermen og man er i den fysiske verden. Men jeg er meget skeptisk til alt som skjer i OASIS. Action som trailerne også viser virker slik typisk spektakulært, hvor alt rister, man ser ikke en dritt og alle hopper rundt som Super Mario, fordi det ikke er ekte mennesker. 

Så var det Steven Spielberg da. Jeg er stor fan av hans arbeid men for å være helt ærlig, fyren har ikke laget en bra film siden München. Ikke at noen av hans filmer siden er dårlig, de er bare ikke særlig minneverdig eller bare full av patos. Jeg mener, er det noen som husker handlingen i Bridge of Spies eller så noen SVK? Pluss Steven er over 70. Jeg ser ikke for meg at han kan håndtere materialet på en god måte. Dette er ikke et tema eller området som ligger han hjerte nærme. Jeg ser for meg at dette er bare en lønnsslipp og filmen kommer til å være uten hjerte eller sjel. 

Men jeg kan jo ta feil. Mange anmelder er positive som NRK sin eminente Birger Vestmo. Han er ikke den eneste. Den har akkurat nå 76% på rotten tomatoes. Jeg skal se den på kino men jeg har ikke god følelse. Håper jo at jeg blir positivt overraske.      

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar