fredag 5. juni 2009

Hvordan velge handle/nick/alias/pseudonym/monkier på internet?

Internet har blitt allemannseie og ”alle” deltar på virtuelle felleskap, er med på forum, har en avatar eller to på et MMORPG, online dater og spiller dataspill online. Internet er for det meste en ansiktsløs arena. Du tilbringer masse tid der, får deg venner og profilere deg på forskjellige arenaer. Men hvordan kan du få folk til å gjenskjenne deg? Her kommer nicket ditt inn. Hva er ofte det første du ser når du går inn på en profil, chatter eller leser et innlegg? Jo, nemlig nicket til personen. Så det betyr at du burde legg litt tid, sjel og tanke bak det navnet du velger. 

Du kan jo så å si alltid legge igjen et kallenavn på innleggene du skriver, kalle figuren din i WoW noe eller ha et nick på en chattekanal. Så om du er flink, original og ikke minst konsekvent i bruken av et nick så kan du faktisk bli gjenskjent på den anonyme weben. Dette har vært en kjent sannhet blant nerder siden 80-tallet og alle som har vokst opp i datamiljøer veit hvor viktig det er å ha et bra nick. Det er det som gjør at folk veit hvem du er og hva du står for. Men siden Internet har blitt allemannseie er det mange folk som ikke har forstått dette eller ikke har lært seg etiketten for å skaffe seg et nick. Jeg tenkte jeg skulle gi folk et lite tips om hvordan de skaffer seg et kult og bra nick. Det er ofte lurt å ha to nick som du bruker ofte. Dette fordi på forskjellige steder så kan nicket ditt kanskje være opptatt. Så om du har to du bruker fast så kan du variere. Kanskje ha et hovednick du alltid prøver å bruke og et reserve nick.  
 
Ting du kan tenke på når du lager nick:
  
1. Prøv å lage et navn som er lett å huske. Lange nick eller totalt ulogiske burde du unngå. Er aldri kult å ha et nick som ser ut som du har dauet over keyboardet. 
2. Er det noe ved deg som person du har lyst til signalisere? Det kan være persontrekk, hobbyer eller bestemte filmer. Tenk på hvordan du kan beste flette det inn i navnet.  
3. Navn fra film, spill eller litteratur. Da helst navn som er fantasifull og spesielle. Men du må velge disse navnene fordi du liker filmen eller boka. Blir for teit om du bare velger navnet til en fra Ringens Herre og du har aldri lest boken eller er fan. Dette gir jo en innsikt om hva du liker og da er det lurt om du virkelig liker det. 
4. Humor. Alle liker å le, jo smartere du er, jo bedre. Men ikke bli grov.
5. Et kort ordspill i navnet er bra men vanskelig å få til på en bra måte. 
6. Referanse til ting du liker, sier noe om hvem du er og hva du liker. Jo mer spennende og mystisk jo bedre. Slike navn får folk til å spørre hva det betyr.

Ting du må unngå:

1. Smiley faces av alle sorter. Jeg gir faen om det er en animasjon, bokstaver eller tall du bruker. Simely face skal brukes for å signalisere en reaksjon eller følelse når du chatter. Det er ikke noe du skal bruke for mye og det er veldig fjortiss å bruke det i et navn. Greit nok at du vil at folk skal få assosiasjoner til ditt navn men det er gjennom navnets betyding, ikke smiley faces!  
2. Tall. Tall er ofte ikke lurt å ha med i navnet ditt. Det gjør det vanskelig å huske og ødelegger ofte flyten i navnet. Du kan ha med tall men noen måter må du unngå, særlig slike som er på slutten. Du veit slike som signaliser at nicket ditt egentlig er opptatt men du gadd ikke å finne på noe bedre. Slike som Snipa89, Rambo33 osv. Dritt også å sleng på tall på slutten for å enten si hvor gammel du er (eksempler: Søta19, Svein25) eller når du er født (MrKiller1980). For det første forandre alderen din seg hvert år, kjenner folk som heter LonyBin19 enda selv om de er snart 30 fordi folk kjenner de gjennom det nicket. 
3. Ikke finn på nye nick for hver Internet arena du deltar på (så klart om det ikke er meningen at du ikke vil bli gjenkjent da). Finn deg et nick og behold det til du dauer. Gjerne la det stå på graven din når du dør og bruk det som et mellomnavn på ditt visittkort. 
4. Ikke vær grov, sexfisert eller rasist. Jeg dritter i om du virkelig er rasist eller en kåt jævel men hold deg unna dette i nicket. Enten blir du banned, kastet ut eller oversett fordi folk synes navnet ditt er teit. Om du må ha med slike ting så finne på et bra navn som hinter til disse tilbøyelighetene dine.
5. Ditt ekte navn. Navnet ditt i RL er fint og personlig. Noe du er vant til å høre og som folk forbinder med deg. Før det første er det aldri lurt å oppgi ditt eget navn (og jeg tenker ikke på facebook) på nettet. Pluss er det mange Sveiner og Ingrider der ute. Det gir også lite innsikt om hvem du er. Du kan kanskje lage en variasjon rundt ditt ekte navn eller bruke initialer men pass på at det ikke blir for kjedelig.  
6. Navnet til en kjendis. Du imponerer heller ingen med å kalle deg Hitler, ParisHilton eller noe annet. Alle veit at du ikke er den kjendisen og du virker bare umoden, blodfan eller uoriginal.  
7. Vær original. Er du lat og ikke lager et original nick så er det alltid opptatt og du må ha nytt navn her gang.  

Så hva med mine nick? Jeg har to jeg bruker. Dagon er det jeg har hatt i over 15 nå. Det er mitt hovednick. Så hva betyr det? Nicket er hentet fra bibelen hvor det er en gud som Filistere tilba. Dagon er faktisk omtalt som en gud som den kristen Gud sloss med i templet. Så jeg syntes det var tøft å bruke navn til en gud som hadde sloss med den kristen Gud.  Dagon er også navnet på en gud som H. P. Lovecraft skrev om. Det er også en novelle som heter det av samme forfatteren. Så jeg fikk også koblet nicket til en forfatter jeg digget.  Det andre nicket mitt som jeg bruker når Dagon er opptatt (noe det ofte er) er Thewibe. Det er et kallenavn jeg fikk i militæret og spiller på mitt etternavn. Det er en anglifisering av navnet mitt. Jeg liker det også fordi det spiller på vibene som jeg skaper når jeg er i et rom eller i et forum. 

Så nå er det bare å sette seg ned og finne seg et virkelig godt nick! Lykke til. 

1 kommentar:

  1. dette burde være første innlegg i en hel serie om hvordan man kan bli ny or bedre nerd,nerdmakeover.

    SvarSlett