tirsdag 16. juni 2009

Min Max Payne hyllest i filmform

Det har vært en del buzz på nettet om et nytt Max Payne spill. Max Payne spillene blir av mange regnet som noen av de beste voksenspillene noen sinne. Begge spillene solgte i bøtter og spann og har mange fan, meg inkludert.

Jeg personlig elsket spillene og har spilt igjennom begge to mange ganger. Elsket den hardkokte tone, slowmotion volden og de rå mellomsekvensene. Jeg har alltid elsket film noir filmer, hardkokte historier og ekspressive tegneserier. Kanskje derfor appellerte Max Payne så enormt til meg. Så en dag når jeg satt og spilte Max Payne 1 igjen for noen år siden tenkte jeg: Hva om noen lagde en kortfilm basert på stilen i Max Paynes mellomsekvenser? Mellomsekvensene besto av stillebilder delt opp som i tegneserieruter, med snakkebobler og etterarbeidet bilder. Det var dialog, musikk og lydeffekter lagt over bildene, akkurat som på en film. Dette skapte en meget vellykket stil mellom film og tegneserie. Personlig elsket jeg det. Så jeg bestemte meg for å prøve å lage en kortfilm i samme stil.

Nå jobber jeg med film til dagelig så jeg kalte inn en del vennetjenester for å hjelpe meg med prosjektet. Hele filmen blei laget geriljastyle, på natten, uten å spørre om lov eller noe særlig penger. Jeg var så heldig å få en ekte skuespiller til å spille hovedrollen, få en utrolig flink grafiker til å bearbeide bildene, en ekte fotograf til å ta bildene (selv om han hadde utrolig dårlig forhold når han jobbet) og en komponist til å lage soundtracket. Jeg veit ikke hvor vellykket filmen blei. Noe funker meget bra, andre deler ikke så mye. Men det var moro å lage og jeg fikk utløp for min skapertrang i forhold til film, noe jeg sjelden får.

Filmen kan du se her eller nedenfor. Filmen heter Tann for Tann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar