torsdag 30. juli 2009

Lovende massivt online skytespill på vei!

Jeg liker å spille spill online og jeg liker MMOG, store dataspill som har en egen verden jeg kan tre inn og ut av. Slike som WoW, AoC, AO osv. Dessverre er jeg blitt dritt lei av all grindinga, den evige museklikkingen og RPG elementene. Det er ikke nok action! Spill som CS og COD4 er rå online men det blir alt for fort bare kaos og springe rundt på et lite kart. Jeg vil ha skytespill blandet med en MMOG verden! Men et nytt spill som kommer snart er kanskje mine nerdebønner hørt.

Spillet er jeg snakker om er APB (All Points Bulletin). Du har sikkert hørt purken i amerikanske filmer sier: I put a APB on him” når de skal finne en skurk. APB er systemet hvor de legger inn informasjon om personer som purken skal fange eller være på vakt mot. Hvorfor virker dette spillet så lovende? Vel for det første så er det gutta bak GTA som har laget det. Da snakker jeg om det originale spillet. Så det lover godt. Hele spillet foregår i byen San Paro som er delt opp i distrikt som kan romme hele 100 spillere. Byen kommer til å bli delt mellom gjenger og purk. De kommer til å sloss over kontroll over byen og bydelene. Begge sider vil få oppdrag som de må sloss mot hverandre for å oppfylle. Hele byen kommer også til å være full av sivile og biler. Et yrende liv som spillerne kan ha enorme skuddvekslinger i!

Hele spillet skal vist ikke ha noen historie, det opp til spillerne å utvikle den. Lage gjenger og politistyrker som sloss mot hverandre. Enten for å beskytte nabolaget eller for å tjene penger på å selge narko. Her komme APB systemet inn. Er du kriminell og springer rundt i gatene og bare skyter folk, så vil dataspillet slenge ut en APB på deg med høy prioritert. Slik vil alle som spiller purk få vite hvor du er og vil komme etter deg. Du må med andre ord være smart kriminell og du må være smart purk. Etter som jeg har forstått har spillet en machtmaking system som gjør at ikke alle kan skyte på alle. Du får en eller flere kriminelle spiller du skal jakte på og som bare du kan drepe. Men jo høyere APB en kriminell får, jo flere kan skyte han. Høres gøy ut, pluss at det kommer til å finnes ”chaos” server hvor alle kan skyte alle, hele tiden. Men det høres litt slitsomt ut.

Spillet skal ha også en enormt detaljert måte du kan lage din spiller på, alla AoC. Beste av alt virker det som det ikke er en måndelig avgift på å spille men de som lager spillet lover en: "non-traditional subscription model,". Hva nå det betyr får vi se. Jeg gleder meg. Les mer om spillet på Joystiq og wired. Til og med Vg har en kort omtale av det. Trailer kan du se her eller under.



Ps: Ja jeg veit at Planetside som kom i 2003 var det første ”massively-multiplayer online first-person-shooter computer game” men det spillet tok aldri helt av. Personlig har jeg aldri prøvd det men jeg er klar for noe nytt nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar