lørdag 18. juli 2009

Sleeper – Noir superhelt tegneserie har blitt trykt opp igjen

Et navn som har blitt veldig hett innen for tegneseriebransjen er Ed Brubaker. Han har jobbet med kjente figurer som Batman, Daredevil, Captain America, Iron Fist og Catwoman, Ed Brubaker er vel kjent for å ”revamp” Catwoman, få et nytt fokus på krimsjangeren innen tegneserier igjen, får å ha drept Captain America og skrevet fast på Uncanny X-Men.

Men før alt dette så var det særlig en serie som blei slippet på Wildstorm som gjorde at Ed fikk alle disse mulighetene og den serien heit Sleeper. Den kom i 2003-05 og handler om Holden Carver, en undercover agent plassert i en hemmelig ond superskurk organisasjons. Carver har fått superegenskaper via et uhell med en utenjordisk objekt som gjør at han ikke føler smerte eller kan ta skade. Han kan lagre all smerten han blir påført og overføre disse på andre. Han blir kalt for The Conductor. Tegneserieren er ikke en typisk superhelt serie. Her er alt hardkokt, stilfullt og rått. Det er mye voice-over, vold og sex. Historien føles mer realistisk og jordnær, mer som en episode av Law & Order. Sleeper fikk veldig mye bra kritiker og buzz på nettet men solgte aldri bra. I 2008 raporterte The Hollywood Reporter at Warner Bros. haddde planer om å lage en film av serier med Sam Raimi og Tom Cruise koblet til prosjektet. Dette gjorde jo såklart at tegnesereien fikk enda mer buzz.

Jeg leste Ed Brubakers i 2008 andre krim serier Criminal og var helt solgt. Jeg elsket den hardkokte stilen. Det var som å lese Sin City bare uten alle referansene og den overdrevent stilen. Det føltes realistisk og ekte. Handlingene var voksen og det blei brukt mye tid på karakterene. Så jeg blei så klart meget nysgjerrig på Sleeper. Jeg leitet på nettet etter albumene men det var dritt dyrt siden det ikke var mange igjen. Faen tenkte jeg. Jeg gidder ikke å betale 80 dollar for et album. Så jeg la hele tanken fra meg. Men gjett om jeg blei glad da jeg var innom Outland i Oslo for 2 uker siden. Der sto Sleeper, helt nye album til 250 kr stykket. Sleeper var trykt opp igjen. Denne gang i to album. Det var Sleeper: Season One som Outland hadde. Hele 288 sider med moro. Jeg elsket Sleeper og er meget fornøyd at Wildstorm bestemte seg for å trykke opp nye album og samle de i to utgaver. Season Two skal komme i september. Jeg vil anbefale alle som liker grafic novels, vold, sex og bra historier til å kjøpe Sleeper. Virkelig bra saker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar