søndag 27. september 2009

Akihabara – nerdenes hellige hovedstad?

Dette har vært en merkelig uke. På jobb, privatlivet og fritiden har navnet Akihabara kommet opp flere ganger samt ordet Otaku. Jeg har blitt overbevist om at jeg må dra til Akihabara på ferie neste år. Så hva er Akihabara?

Jeg har lest en bok på jobb denne uken som heter Power-Up: How Japanese Video Games Gave the World an Extra Life av Chris Kohler. Som en akademisk bok har den liten eller null verdi men den morsom og interessant lesning om hvordan japansk kultur har påvirket vesten og medier som dataspill, film og musikk. Den har et eget kapitel om Akihabara, en bydel i Tokyo. Den innholder masse informasjon om steder å henge, produkter du kan kjøpe og masse annet spennende ting. Jeg har hørt dette navnet før men aldri helt blitt innført om alt som foregår der. Det er for å si det ganske enkelt en bydel full av butikker som selger elektronikk, dataspill, Manga, Anime og masse nerdeprodukter. Her strømmer tusenvis av japanske (og utenlandske turister) for å dyrke nerden i seg selv og for å bruke masse penger.

Bydelen er full av små butikker som er stappfull av nerdeting. Den er neonlys over alt og japanere som er kledd ut (cosplayers) og arkadehaller som er flere etasjer store. Stedet skal vist være som hentet ut av en William Gibson roman. Atmosfæren der skal vist være meget spesielle. Du kan se noen bilder og lese en reportasje fra Akihabara her i Wired.

Jeg var nede på Outland på Oslo S en tur i går. På en lørdag er butikken alltid stappet full og det er mye rart å finne i butikken når det kommer til kunder. Her går folk i kapper, jenter som har små hatter i håret, små skoleuniformer og en gutt som gikk med et svart bindfold! Foran øyene. Så har du så klart de ”vanlige” nerdene, de halvfeite med t-skjortene med nerdebilder og skrift på (jeg hadde en slik t-skjorte også). Tankene mine gikk da til Akihabara og hvordan det må være å gå rundt der. Outland må virker som en barnehage i forhold. Du kan se et klipp her fra et japansk tvshow hvor en dame lager en reportasje derfra.

En annen ting i denne bydelen er at alt er påvirker av Otaku livsstilen. Otaku er slang for nerd eller person som har en lidenskapelig forhold til Manga, Anime eller dataspill. Jeg har hørt mye om restauranter der hvor betjeningen er kledd ut som dataspillfigurer eller bare kledd opp som klisje hushjelpere. Du kan se et klipp fra en slik resturant her eller under.


Så jeg har bestemt at jeg må dra ned ditt og det ganske raskt. Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for japansk kultur, da særlig filmer og dataspill. Landet har alltid fascinert meg med sin blanding av Øst/Vest og hypermoderne teknologi og gamle tradisjoner. Så nå er det bare å spare.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar