mandag 28. september 2009

Klassiske arkadespill – videoer med stop motion av mennesker!

Youtube er full av mange perler. Alt fra merkelige kulturelle skatter, til gamle nostalgi, musikkvideoer og kule hjemmelaget videoer. Her kan både nerden og den kule hipsteren finne noe de kan like. En slik kul ting er GAME OVER Project!

Jeg bare slo i hjel tid med å surfe på youtube. Gå fra den ene anbefalingen til den andre. Jeg veit ikke helt hvordan jeg fant disse klippene men plutselig satt jeg og så på en video av SPACE INVADERS. Jeg går ut i fra at ”alle” har spilt Space Invaders. Det er et klassisk arkadespill som kom i 1978. Super enkel grafikk men utrolig bra gameplay. Du kan se en video av gameplay her eller under.

Uansett, den videoen jeg så av Space Invaders som dette GAME OVER Project hadde laget var en slags iscenesetting av gameplay fra Space Invaders. Men man hadde gjort det på en utrolig kul måte, nemlig via stop motion animasjon. Man har tydeligvis filmet et auditorium og puttet mennesker i setene og så flyttet på de. Ved hjelp av stop motion ser det ut som den enkle grafikken som Space Invaders hadde. Jeg syntes dette var utrolig kult. Se klippet her eller under.

Til min glede så jeg at dette prosjektet hadde laget 3 andre like videoer av nok 3 klassiske arkadespill. Tetris, Pole Position og Pong. Alle er utrolig bra laget og har en sjarm over seg som fikk mitt gamle nerdehjerte til å banke. Det går ikke en dag at jeg angrer på at jeg solgte min Atari 2600 for 100 kr når jeg var 16 år. Sukk.

Her kan du se Tetris videoen her eller se den under.

Her kan du se Pole Position videoen her eller se den under.

Her kan du se Pong videoen her eller se den under.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar