søndag 3. juni 2018

Jeg likte Solo A Star Wars Story men .......

Jeg var ikke gira på Solo filmen som skulle komme i Star Wars universet. Trailerne gav meg ingenting. Jeg var negativt innstilt fordi jeg er litt lei hele Star Wars greia. Følelsen av at Disney bare spytter ut filmer for å tjene penger dreper gleden av å få mer Star Wars. Men etter å sett filmen, så syntes jeg den var bra.
Jeg er gammel Star Wars fan. Original filmene betydde mye for meg når jeg vokste opp. Jeg har til og med bedrevet litt EU utforsking gjennom tegneserier og bøker (veit du ikke hva Star Wars EU er for noe, så er du ikke SW fan). Jeg er ikke imot utforsking av universet som går utenfor Skywalker familien. Jeg likte godt Rogue One selv om den var koblet til Episode 4. Men alle disse stand alone filmene som er annonsert pluss hovedfilmene som kommer, gjør at jeg blir litt lei. Det er akkurat som Marvel og DC superhelt filmene. Hvor faens mange orker man å se? Og når går det utover kvaliteten å spy ut slike filmer? Akkurat slik følte jeg før Solo. Alt bråket rundt at man byttet regissører også gjorde at jeg ikke akkurat tenkte dette blir bra.

Jeg likte Solo fordi jeg kanskje hadde nulle forventinger. Lett å ikke bli skuffet da. Solo er ikke et mesterverk men bedre enn Episode 1-3. Ja, det er ting som er teit med filmen, som hvordan Han Solo får sitt etternavn, hvordan en karakter dør og litt annet småplukk (tempoet i starten av filmen også). Men det er en artig utforsking av SW sitt univers og hvordan Han Solo på mange måter blir den personen vi kjenner. Og ja, det er fan service i filmen men ikke for mye. Ikke så mye at det stopper filmen å fortelle og utvikle sine karakterer. Og twisten på slutten overrasket ikke med fordi jeg har fulgt med på Star Wars Clone Wars og Rebel (som er kanon). 
Jeg antar jeg er noe bekymret for alle Star Wars filmene som skal komme, særlig når man tenker på hvor kontroversiell The Last Jedi var. Jeg syntes bare Last Jedi var ok og følte ikke noe særlig fra eller til rundt hvordan den håndterte sin historie. Jeg håper bare at Disney roer litt ned på alle Star Wars filmene. Selv om Solo var en film SW film, så tror jeg ikke det er lurt å lage så mange. Folk blir lei og det dreper gleden rundt hele konseptet. Men jeg antar Disney ikke greier å holde fingrene unna med Boba Fett og Obi Wan filmer annonsert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar