Tilfelle du lurer så er MMOG forkortelsen for Massively Multiplayer Online Game. Det var en spilltyper som vokste fram for alvor når internet ble allemannseie på starten av 2000 tallet. En MMO er at tusenvis av spillere spiller sammen og imot hverandre på en server. Her er spillverden konstant, uavhengig om du er tilkoblet eller ikke. Man snakker, samspiller og skaper fellesskap sammen med andre folk mens man prøver å løse spillets oppgaver og bli bedre. Jeg husker jeg drømte om slike spill som ung spillnerd på 1990-tallet. Tenk å spiller sammen med hundrevis av spiller i en verden som forandret seg! Jeg ville så gjerne teste et slikt spill men jeg hadde ikke bra internettilgang!
Det forandret seg når jeg flyttet til Trondheim for å gå på NTNU. Men det å betale en månedsavgrift for å spillet et spill satt langt inne. På den tiden kostet et MMO ofte en hundrings i måneden. Men så lanserte Anarchy Online at man kunne spillet det gratis. Så jeg kastet meg på i 20003. Jeg husker ikke hvor mye jeg spilte AO men jeg fikk en fin opplevelse av å være med i guild, få venner og løse oppgaver med andre spillere. Men AO online var så avansert, at jeg aldri helt kom inn i det. Pluss den gratis versjonen var sterkt redusert med tanke på spillbart innhold. Så blei World of Warcraft lansert i 2004.
Jeg var meget skeptisk til spillet, siden 100 kr i måneden virket mye for et spill man måtte kjøpe for 500 kr. Men en god kamerat kjøpte det i jula og sa det var meget kult. Han viste meg spillet og det så rått ut. Og jeg bodde på liten hybel i Trondheim. Så jeg kjøpte spillet og startet å spillet Det var det. Jeg var fortapt.
Min main på reise |
Noen ganger gleder jeg til mine 2-3 timer med wow jeg gjorde nesten hver kveld. Jeg så fram til helgene, fordi da kunne jeg få inn noen timer mer. Jeg hadde studier, jobb og kjæreste men fikk alltid til litt wow. Jeg synes spillverden var så spennende, hele tiden nye steder å se, nye oppdrag og bosser. Nytt utstyr og ferdigheter lå rundt hjørnet. Jeg hadde fått min første digital spillforelskelse i et spill og det var i WOW.
Når man spiller for mye WOW |
77 dager sammenlagt med spilletid i wow. Det er rundt 1800 + timer i Azeroth. Ca 20 hele dager i året. Men som alle forhold så var jeg blitt lei.
Spille WOW føltes som en jobb. Man logget seg inn. Grinde gull og utstyr, slik at man kunne kjøpe mer utstyr slik at man kunne grinde mer gull og utstyr. Spillet hadde mistet sin sjarm og jeg gadd ikke mer. Enkelt og greit.
Siden jeg sluttet med WOW, så har jeg prøvd å finne MMOer jeg kunne spille slikt jeg spilte WOW. Prøvd spill som Conan, Secret World, Rift, Morrowinds Online, Star wars The old Republic osv. Men ingen har greid å fange min interesse. Alt virker som dårlige kopier av WOW og jeg greier ikke å spille slike spill i lengden. Jeg føler kanskje at jeg har brent meg ut på slike spill gjennom WOW. De følelsene jeg følte når jeg oppdaget sjangeren gjennom å spille WOW, de kommer aldri tilbake, noe som betyr at alle slike spill jeg prøver, blir aldri som første gang. Kanskje like greit. Eller kanskje det kommer et nytt MMOG som kommer til å få meg til å bli forelsket igjen.
Kjenner igjen det meste, samtidig gikk jeg ikke lei på samme måte som dere; jeg gikk lei først når spillinga ikke lengre betydde å henge på skype og prate skit noen timer om dagen. Det blei åpenbart at spillet først og fremst var en unnskyldning til å ha ungdomsskolepraten gående, selv om man sjeldent traff de andre i levende livet.
SvarSlettMen det digitale livet blir nok aldri så fengende som det ukentlige utgaven av Karazhan igjen.