fredag 23. mai 2014

Hype: Snowpiercer

Det er noen filmer som vekker min nysgjerrighet og skaper forventinger hos meg som seer. Filmer jeg ser genuint fram til jeg skal se og får meg til å lurer på om denne filmen kommer til å bli bra. Snowpiercer er en slik film.
Jeg liker Sør-Koreansk film. Jeg er stor fan av mange av filmene som har kommet ut derfra på 200-tallet. En regissør (av mange) som jeg har satt stor pris på er Joon-ho Bong. Han har laget den geniale Memories of a murder (2003). Filmen handler om Sør-Koreas først kjente seriemorder sak. Den er mørk, humoristisk og rar. Så lagde han den fantastiske The Host (2006). Jeg er ikke en fan av asiatiske monsterfilmer (må vel se den nye Godzilla filmen) men The Host var en humoristisk film om genmodifisert monster som rasere Seoul sett gjennom øyene til en taper. Til slutt så har han laget Mother (2009). En mørk og trist film om en mor som gjør alt for sin tilbakestående sønn som er anklaget for mord. Filmens slutt er så hardt og mørk at den satte meg helt ut (på en god måte). Alle hans filmer er å anbefale og Bong har en flott kunstnerisk stemmer som blander det mørke, absurde og humoristiske.

Så de fleste filmnerder gledet seg til Joon-ho Bong engelske filmdebut film når den blei lansert. Ikke at det er noe must at man skal lage en engelskspråklige film, fordi da kan ofte disse regissørene miste sitt særpreg og bli kvernet opp av den kommersielle filmindustrien. Kim Jee-woon opplevde litt dette når han lagde Arnold Schwarzenegger filmen The Last Stand (2013). Chan-wook Park var mer heldig og fikk laget en kul og anderledes film med sin Stoker (2013) som følte som en film som var han. Spørsmålet alle stille seg er hvordan har det gått med  Joon-ho Bong sin Snowpiercer?

For det første så høres Snowpiercer historie både tøff og rar ut. Det er basert på en fransk tegneserie fra 1982.I filmen har global oppvarming har forårsaket en ny istid, og de eneste overlevende på jorda er innbyggerne på hurtigtoget Snowpiercer. På toget er det en overklasse som styre og masse fattige som blir undertrykket og brukt. Sånt blir det konflikt av. Om du vil kan du lese Montages.no omtale av filmen og få vite mer av handlingen her.
Nå har det vært mye bråk rundt filmen. Den blei lansert i fjor i Sør-Korea og blant annet Frankrike. Men så blei det knute på tråden fordi Harvey ’Scissorhands’ Weinstein eide rettighetene til filmen. Han ville klippe den opp for å bli mer tilgjengelig til amerikansk publikum. Nå virker det som konflikten er løst og filmen vil bli sluppet over alt men mest sansynligvis ikke på kino i Norge melder Montages.no. Men jeg ser fram til å se denne filmen på min hjemmekino i sommer. Du kan se traileren her eller under.      



Hva tror du? Gleder du deg også til denne?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar