søndag 11. januar 2015

Jeg så alltid alle filmer ferdig men Netflix har ødelagt meg

Jeg er filmnerd og ser på film som kunst. Noe man skal nyte og respektere. Noe man skal bli underholdt av og ta inn over seg. Jeg har alltid vært ganske streng på at om man starter å se en film, så må man se den ferdig. Uansett hvor mye den suger. Men akkurat dette prinsippet har jeg i det siste startet å gå vekk fra og det er Netflix sin skyld.
Så jeg før en film på kino, VHS, TV osv, så jeg den alltid ferdig. Man måtte se filmen til sin slutt og man kunne ikke ta pauser (utenom å gå på do). Stoppet man en film og ser resten dagen etterpå så var det et svik mot filmen som et medium. Man falt ut av historien, ut av stemningen og det var uhørt. Jeg har tvunget mange venner og ekser til å se gjennom en film vi har startet å se på sammen.
Men siden jeg startet å abonnere på Netflix, så har mitt seermønster forandret seg. Min filmmoral har blitt påvirket. Du forstår, Netflix er full av filmer jeg har sett før, filmer jeg veit suger og aldri har orket å sett fordi jeg veit de er så dårlige. Men så er jo de der, tilgjengelig for meg. Når jeg vil. Så en dag, du er aleine, skal spise middag. Du trenger nå å se på men orker ikke å se en hel film eller en idiotisk tv-serie. Men den dårlige action-filmen du aldri har orket å se, den virker fristende å se 30 min av mens du spiser og slapper av. Eller en film du ha sett før men liker. Så du ser bare 30 minutter men orker ikke å se hele. Så du stopper og gjør noe annet. Og glemmer hele filmen. Du ser DEN ALDRI TIL SIN SLUTT. Noe du alltid gjorde før! Ting har forandret seg.

Eller du har startet å se en film, og den suger ball. Og du tenker, hvorfor skal jeg orker å se denne? Det er jo mange andre filmer jeg kan se. Så du ser den aldri ferdig. Noe som er uhørt! Eller enda verre, du begynner å se en bra film. En film som alle elsker. Men den er heavy. Heavy som faen. Og du er sliten. Lang dag på jobb. Så etter 30 minutter, så pauser du. Du må bare slappe litt av og ta en dusj. Og så ser du ikke mer. Neste dag ser du 30 minutter igjen. Plutselig har du brukt 4 dager på å se en film på 2 timer! NOE SOM ER UHØRT! Filmen er ment til å bli sett på 2 timer jo!

Jeg skylder på Netflix. Ved å gi meg tilgang til filmer og tv-serier på pc, nettbrett og mobil, så kan jeg se ting når jeg vil og pause de når det måtte passe meg. Og komme tilbake til de når det passer meg. Min filmmoral er ødelagt og det er Netflix sin feil. Eneste positive er at jeg kan se rævainnhold der det fortjener å bli sett på, nemlig på do.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar