lørdag 15. august 2009

Viral marketing blant bilprodusenter

Reklame har vært viktig i den kommersielle og kapitalistiske økonomien siden starten. Men de fleste ser på reklame som støy og falskt. Så man prøver å ”skjule” reklame og snike det inne der man ikke forventer det. En slik form for reklame er ”viral marketing” og du finner slik reklame ofte på nettet.

Så hva er ”viral marketing”? Det ligger i ordet egentlig. Det er markedsføring som er avhengig av å bli spred gjennom sosiale nettverk, da særlig på nett som blogger, mail, facebook eller myspace. Det er ikke noe reklameselskap som aventerer reklamen eller mediekanaler som viser reklamen. Det er rett og slett avhengig at reklamene skaper en buzz på nettet og blir spredd gjennom sosiale nettverk. Akkurat som et virus som sprer seg og infiserer flere og flere mennesker. Det er avhengig av at folk synes reklamen er smart, morsom eller sjokkerende til å videreformidle til venner og kjente. Ofte er reklamen også vanskelig å identifisere som reklame.

Dette er en billig form for reklame og kan være utrolig suksessfull. Det koster nesten ingen ting siden reklamen blir spredd gratis av folk. MEN det som gjør reklamen så effektiv er at vi får den fra venner og kjente. Altså folk vi stoler på. Så vi bruker tid på å se videoen, lese teksten eller se bildet siden det er bestevennen som har sendt det på facebook og har sagt at dette er utrolig morsom/sykt/provoserende. Reklamene sniker seg med andre ord inn bakveien.

Slik form for reklame er blitt vanvittig populært. Et godt eksempel på en slik reklame er de små babyene på rulleskøyter. Men det var særlig rundt 2003-04 at flere bilprodusenter prøvde seg med viral videos på nettet for å markedsføre sine nye biler.

Først ute var Ford i 2003. De skulle lansere en ny utgave av Ka, SportKa. Så de lagde to ganske spesielle reklamevideoer og slapp de på nett. Begge vidoene skapte masse oppstyr og blei sendt til millioner av mennesker. Den ene reklamefilmen viser en katt som får hodet kuttet av en SportKa og den andre viser en due som blir drept av samme bilen. Taglinenen på reklamen var "The Ka's Evil Twin." Så bilen hadde sin egen vilje og drepte dyr som kom i nærheten av den. Så klart var det mange dyrevernsorganisasjoner som blei rassende pluss masse andre mennesker. Ford fikk masse gratis reklame og bedyret sin uskyld. Ford påsto at det var et reklamebyrå som hadde utviklet reklamene og at de aldri hadde godkjent det fordi den var for ekstremt. En eller annen i reklamebyrået hadde lekket filmene på nett og det var ikke Fords feil. En klassisk viral marketing trekk. Man understrekker at det ikke er reklame og vasker sine hender men folk ser reklamene og merket får masse oppmerksomhet. Du kan se vidoen med katten her eller under.

Videoen med duen kan du se her eller under.

Ford KA Hilarious Banned Commercial - The most amazing home videos are here

Så var det Volkswagen sin tur. I 2004 begynte en reklamevideo av Volkswagen Polo å sirkulere på nett. Den viste en selvmordsbomber som satte seg i en Polo, kjørte den til en gatekafé og sprengte seg i luften. Men Poloen er så tøff at mannen bare sprenger seg utover vinduene i bilen, resten av bilen er like hel. Taglinenen på reklamen var "Small but tough". Reklamene skaper en mediestorm som Ford bare kan misunne. Til og med norske medier omtaler kampanjen. Så klart benekter Volkswagen hele greia. De påstår at det var et reklamebyrå som hadde pitchet ideen men de hadde aldri godkjent reklamene og noen hadde lekket den på nett. Nok en gang så millioner reklamene og merket fikk enormt mye reklame. Nok et vellykket viral marketing stunt. Videoen kan du se her eller under.


Disse videoen var rimelig lett å identifisere som reklame selv om selskapene påsto at det ikke var offisielle reklamer eller at de hadde godkjente reklamene. Jeg skal skrive om flere slike viral marketing stunts som har vært populær men vanskelig å forstå hva de reklamerer om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar