søndag 22. april 2012

Hype: The Avengers - Dårlig eller god magefølelse?

Jeg har skrevet litt superheltfilmer før og særlig hvor mange dårlige jeg trodde ville kom sommeren 2012 (jeg fikk rett dessverre). Snart kommer en ny stor, superhelt film og den heter The Avengers. Men hva sier magefølelsen og hypen om filmen? Nerdene på nettet har hvertfall gått bananas med rykter og forhåpninger.
The Avengers er en samling superhelter fra Marvel universet. En supergruppe som samler mange av de ikoniske heltene fra forskjellige seirer. Det er en slik crossover serie hvor kjente helter kicker ass på onde skurker og redder verden. Gruppen starte å komme ut i tegneserieform på 1960-tallet og besto av noen av Marvels største helter. Gruppen har alltid hatt et lagoppsett som har forandret seg gjennom tiden. De heltene som var populære blei som oftes med i The Avengers. The Avengers er kanskje sammen med The Justice League (som DC comics har) den mest kjente superhelt gruppen. Bladet Avengers har aldri solgt noe særlig i Norge, jeg veit ikke om det har blitt gitt ut i norsk form engang, så jeg veit ikke hvor mye norske lesere har forhold til supergruppen. Men alle superheltfilmene har jo gått på norske kinoer så folk har jo forhold til figurene og deres bakgrunn. Så det lå såklart i kortene siden superheltfilmene startet å komme for alvor på 2000-tallet at en The Avengers film måtte komme. Det var alle tegneserienerds våte drøm. Så filmen The Avengers har ligget i kortene lenge. Men spørsmålet blir dette noe bra? Du kan se flere av trailerene her , her og her eller under.
Så hva tror jeg? For det første så tror jeg at det blir vanskelig å få noe dybde i filmen fordi det er så mange superhelter man presser inn i en film. Du har Iron Man, Hulk, Black Widow, HawkEye, Thor og Captain America. 3 av disse har sine egne filmer og tror det blir vanskelig å få til en historie som får vist fram karakterene og dets samspill uten at det blir overfladisk. I tillegg synes jeg traileren har mye av type action som finnes i dagens filmer som jeg synes er slitsom, dårlig og lite spennende. Kanskje jeg begynner å bli gammel, at jeg har falt utenfor målgruppen men jeg synes traileren ser mest spennende ut når det filmen ikke er full av CGI eksplosjoner og animasjoner. Alle CGI ser så forbannet fake ut. Pluss det ser ut som den helvetes talentløse klippingen og frigjorte kamera kommer til å bli brukt mye for å skape action. Du veit, kamera som rister, er over alt men greier aldri å fange opp hva som skjer. En klipperytme så forbannet rask at du aldri får se et slag eller kule treffe fordi man skal skape heseblesende tempo. Det er ikke noe finesse lengre i action scener!!! Jeg hater også Loki som bad guy (og jeg hater Thor). En metroseksuell pingle som går rundt i grønn plastrustning. La meg gjette, han skal ta over verden med sine roboter fra Valhall. Kjøss meg bak! Men det er noen ting som jeg synes virker lovende med alle trailerne vi har sett så langt. Før det første så synes jeg uansett at det er kult at så mange helter er samlet i samme film. Nerden i meg fryder over å se Hulk sloss med Captain America. I tillegg så liker jeg veldig Robert Downey Jr., Chris Evans og Samuel Jacksons tolkinger av sine helter. Dialogen virker tegneserie kul og teit slik den skal være. Noen av konfliktene mellom personene som trailerne hinter om virker spennende. Og den ene traileren bruker Nine Inch Nail som soundrack. Jeg vil se Hulk smash folk til musikken til Trent Reznor!
Så jeg har lave forventinger til The Avengers som kommer til fredagen den 27 april. Jeg tror actionmessig kommer den til å bli en helvetes CGI fest som kommer til å bli umulig å se på. Men jeg kommer til å se filmen uansett hype, terningkast og lave forventinger. Det er jo faens Avengers for helvete! Hva tror folk? Suger eller bra?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar