fredag 11. november 2011

Ace Attorney blir film!

At dataspill blir filmatisert er ikke noe nytt og normalt så er disse filmene veldig dårlig. Mange filmatiseringer av spill framstår også som veldig merkelig siden spillene mangler helt en historie som er viktig i en film. Nok en ny slik merkelig spilladapsjon er på trappene nemlig Ace Attorney spillserien. At Ace Attorney skulle bli film har gått meg hus forbi. Idag kunne Pressfire melde at filmen av Ace Attorney spillene ikke er langt unna ferdig. Jeg tenkte når jeg leste saken: Hva i helvete? Om du aldri har spilt noen av disse spillene så er det en slags adventure, gåte spill med fokus på dialoger. Spillet er japansk og laget av Capcom. Du spiller som oftes Phoenix Wright, en forsvarsadvokat som må forsvare klienter anklaget for mord. Ofte er sakene og personene mildt sagt bisarre i beste japansk stil. Du må sanke beviser, avhører personer og delta i retten. Her kommer vel Ace Attorney seriens kjennemerke fram, nemlig muligheten til å skrike OBJECTION når noen juger. Ofte må du ta vitner i å juge gjennom bevis du har funnet eller bare ved hjelp av dialog Spillene er faktisk overraskende morsomme og jeg hadde aldri trodd at rettsdrama skulle funke i en spillform. Jeg har bare spilt et av spillene som jeg har lånt av min søster men jeg digget det. Spillene har såklart blitt populære og fått en aldri så liten kult status. Noe som ikke er så rart med tanken på hvor sære spillene er når det kommer til innhold og gameplay. Det er lite her som skriker filmatisering men jeg antar spillene tross alt har endel historie elementer som kan funke i filmform. Du kan se en trailer av et av spillene her. Som sagt er jeg alltid skeptisk når dataspill blir film. Men Ace Attorney blir faktisk laget av Takashi Miike. Nok en gang tenkte jeg: Du kødder med meg? Har du ikke hørt om Takashi Miike så er du nok ikke filmnerd. Miike er kanskje en av de største japanske filmregissører som lever og er kjent for sine kultfilmer som Ichi the Killer(som blei forbudt i Norge) og Audition. Han er kjent for å lage mye rare greier, full av vold og sex. Forstyrrende filmer. I tillegg så lager han mange filmer. Ofte 2-3 i året. Så kvalitet er ikke alltid hans greier men han treffer noen ganger. Uansett så er alltid filmene hans verdt å se bare fordi de er så syke og forstyrra. Fyren har kult status i vesten og Quentin Tarantino har han som favoritt. Fatiski er Quentin Tarantino så stor fan at han spilte i hans western film Sukiyaki Western Django som kom for noen år siden. Miike har roet ned litt på all sexen og det bisarre de siste årene men filmene hans er forsatt syke. At han nå har laget Ace Attorny kom derfor som et sjokk på meg men dette betyr at filmen hvertfall kommer til å bli severdig. Verste er at traileren på filmen ser faktisk bra ut. Den har fått med både stilen, figurene og tematikken fra spillene. Altså den er med andre ord rimelig rar og sær. Typisk Miike og japansk. Med andre ord kan dette kanskje faktisk bli en "bra" spillfilmatisering. Om du ikke har spilt spilla så tror jeg filmen har kommer til å framstå som rar men for oss fansa kan dette faktisk bli bra. Du kan se traileren her eller under.

Hva tror dere?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar