fredag 17. februar 2023

Kjøp av "graded" tegneserier, er det noe vits?

Jeg har lest tegneserier og graphic novels nesten hele mitt liv. På videregående så startet lese mer graphic novels og kjøpte en bunke hver gang jeg var i storbyen hvor jeg kunne få ta i slike. Jeg har alltid tatt vare på disse og hatt de ofte i plastikk lommer de kom i. Passe på at de ikke blir for slitt eller ødelagt. Men nå har jeg tatt steget videre og kjøpt en "graded" utgave. Hvorfor skal man gjøre dette? 

Tegneserier er for å leses. Jeg elsker følelsen av å bla i de og kose meg med det bildene og teksten. La øyene gli over rutene Jeg har puttet alle i stua og tar de ut nå og da og leser de. Ofte har de flott forsider som jeg gjerne skulle ha stilt ut. Men når man bor i leilighet, så har man begrenset plass, så da blir det at man må stable det i flere lag i hyller. 
Noen av albumene har jeg i plastikk lommer

Flere lag med tegneserier i stua
Men som alt annet, så har også tegneserier en samleverdi. Særlig gamle tegneserier som ikke er så slitt. Jo eldre og sjelden, jo høyere verdi har de. Siden det er penger innen i bilde, så kan du få objekter vurderte. Altså det er firmaer som sjekker tilstanden på albumet, at det er ekte og gir det en vurdering angående kvalitet. På en måte er det å få kvalitetssikret at det du har eller kjøper ikke er tull. At noen profesjonelle, som har peil, har sett på den og sagt, ja dette er ekte og har en verdi. Men når det kommer til tegneserier, så blir tegneserien puttet i en plastikholder av hardplast og forseglet. Du kan med andre ord ikke lese tegneserien etter den har blitt vurdert, sånn at den ikke skal få skader eller at noen bytter ut albumet med en forfalsking. På mange måter er forseglingen en forsikring etter den har blitt vurdert. Men jeg har alltid syntes det er dust, fordi du ikke kan lese den. Men etter som jeg har blitt eldre, så liker jeg ideen om at albumet er forseglet, fordi da kan man stille den ut, som et kunstverk. Så jeg prøvde kjøpe en "graded comic" fra ebay. Du kan se bildene under. 
Graded Punisher album fra USA

Veldig fornøyd og synes det var overraskende stas å eie en slik
Jeg har eid i mange år samlealbum av alle Punisher seriene, så jeg kan når som helst lese historien til den vurderte albumet jeg har kjøpt. Jeg ville ha albumet for å kunne stille det ut og det er jo et pluss at det kanskje stiger i verdi ettersom årene går. Dog akkurat samleverdien i slike tegneserier er tvilsom, men det får jeg skrive i en annen blogpost om. Men poenget med å kjøpe en slik "graded" tegneserier var ikke at jeg skal tjene penger på det men at jeg ville eie et kult objekt som jeg kunne stille ut. Jeg har kjøpt en stand, som den skal stå i. Spørsmålet er om jeg har blitt bit av basillen og skal ha flere slike samleobjekter. Merker at jeg klør litt i fingrene etter å skaffe meg noen flere. Nedgangstider, så selger folk slikt billig. 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar