mandag 6. februar 2023

Hvordan lage et Virtual Pinball bord av gamle pc deler! Del 1!

Som jeg skrev om i en annen blogpost, så hadde jeg masse gamle pc deler i kjelleren. Så spørsmål hva kan jeg gjøre med alt dette? Jo, jeg tenkte jeg kunne lage en virtuell pinball maskin! 
Jeg var ikke klar over det, men teknologien for å simulere pinball maskiner har blitt veldig bra! Slike virtuelle flipperspill operer som alle andre emulatorer, nemlig at du installerer et program på pcen din og den vil simulere følelsen av å spillet på en slik maskin. Jeg så en video helt tilfeldig over en slik maskin laget av Sharpin. Firmaet selger en slag boks du kan legge smartbrettet ditt i og så har du en liten pinball maskin du kan spille på med knapper og hele greia. Du kan se video her eller under. 
Jeg ble fasinert og lastet ned noen av disse programmene til både min telefon og smartbrett og ble overrasket hvor bra det var. Ikke noe lagg og det var overraskende moro. Det er nok mange av oss old school nerder som har gode minner over å spille på gamle pinball maskiner i arkadehaller men de fleste av oss har ikke råd eller plass til en slik maskin. De er både store og tunge! Men ved hjelp av en slik emulator, så kunne man  få en ganske så god følelse av å spille på en slik maskin. Så jeg ble nysgjerrig, kan jeg lage en større maskin basert på alle de gamle pcdelen jeg hadde i kjelleren? 

Jeg søkte litte på internet og fant denne helt uvurderlig siden som heter Pinscape Build Guide av Machael J. Roberts. Her er denne person laget en komplett manual over hvordan man bygger sin egen virtuelle pinball maskin! Alt info du trenger kan du finner her. Det er såklart kommet egen steder hvor du kan kjøpe egne ferdige virtuelle pinball maskiner men det koster en del tusen, selv om det er mye billigere enn å eie en ekte pinball maskin. Så da startet jeg å tenke, hva om jeg lager min egen pinball maskin av alle resten jeg har i kjelleren? Jeg har 2 gamle skjermer og nok deler til en pc, kanskje det er godt nok til å lage en pinball maskin. Men før jeg starter å lage kabinett, bestille alle deler jeg trengte som knapper, høytalere osv, så måtte jeg teste at reste-pcen av en Frankenstein kunne kjøre softwaren. 
Frankenstein Pcen min, motherboard med alt installert rett på stuebordet

Jeg satte sammen de beste delene, installerte window 10 på pcen og installerte Virtual Pinball X. Det er det meste brukt emulatoren for å kjøre pinball bord på. Og ja, tror du ikke at jeg fikk det til å kjøre på Frankenstein pcen! Ene skjermen fungerte som spillebordet og andre var der hvor grafikken og poengsummen kom opp. Det var ikke noe lagg og ballen spratt at og fram. IT WAS ALIVE!!!  
Gleden var stor når jeg fikk til klassiske FunHouse fra Williams på skjermene!

Drømmen om å lage et virtuelt pinball maskin ble for alvor sådd. Jeg kunne lage min egen virtuelle maskin! Men da trengte jeg å snekre sammen et kult kabinett, kjøpe alle knapper, høyttalere, luker, vifter osv. Det kom til å bli et prosjekt som med andre ord ikke ble gjort på en helg. Men jeg skal dele med dere hvordan jeg gjorde dette. Og jeg må få understreke at jeg er ingen handy mann, så alt ble ikke perfekt men jeg håper det kan være til hjelp for andre som vurderer å gjøre det samme. Som sagt, oss nerder har mye rart i kjelleren vi kan lage nye kule ting av.  
Jeg kunne se konjekturen av et Pinball maskin! 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar